Wat is Rotary?

Rotary is een wereldomvattende organisatie van mensen met één levenshouding: dienen. Dit betekent iets van je zelf willen geven.

Rotary is een serviceclub. Dit wil zeggen: de leden van Rotary steunen op hun medemensen op diverse manieren; dit alles zonder onderscheid van ras, geloof of politieke mening.

Rotary is de eerste serviceclub ter wereld. Op 23 februari 1905 heeft de advocaat Paul Harris in Chicago de eerste Rotaryclub opgericht.

Rotary is ruim 1,2 miljoen mannen en vrouwen die behoren tot ruim 29.000 Rotaryclubs in meer dan 163 landen in de wereld.

Rotarians ontmoeten elkaar elke week voor vriendschap en voor interessante en informatieve bijeenkomsten welke betrekking hebben op actuele onderwerpen van zowel lokaal als mondiaal belang.

Rotarians organiseren een grote verscheidenheid aan menslievende, educatieve en culturele uitwisselingsprogramma's, die mensen in zowel de plaatselijke als in de wereldgemeenschap beïnvloeden, en zij voeren die programma's ook uit.

Rotary is 'The Rotary Foundation', die elk jaar meer dan $ 100 miljoen uitgeeft aan internationale beurzen, culturele uitwisselingen en humanitaire projecten, zowel groot als klein, die de kwaliteit van het leven van miljoenen mensen verbeteren.

Rotary is PolioPlus, Rotary's verbintenis met het werk van nationale en internationale gezondheidsorganisaties met als doelstelling de uitroeiing van polio ter gelegenheid van de 100e verjaardag van Rotary te realiseren. Meer dan twee miljard kinderen in ontwikkelingslanden zijn met behulp van PolioPlus-fondsen tegen polio ingeënt. (PolioPlus is gestart in 1985).