RC Epe regelt 500 gratis zelftesten

“Toen we van Marjolein Verschut van de Facebookpagina Help Elkaar Vaassen en Koppel-Swoe signalen kregen of het niet mogelijk was om gratis corona zelftesten te regelen, zijn wij daar meteen ingedoken”, aldus Nicole Gorseling en Bart Hulsegge, leden van Rotary Club Epe.

Ook in deze regio zijn er steeds meer mensen die corona gerelateerde klachten krijgen. Daarom zijn er dus ook veel corona zelftesten nodig. Sommige gezinnen in Epe, Vaassen, Emst en Oene die het financieel lastiger hebben, kunnen die zelftesten maar moeilijk betalen, weten Gorseling en Hulsegge. “Het gaat toch vaak om ongeveer 3 à 5 euro per test. Een gemiddeld gezin is dan zo 15 euro verder. Als je moet leven van een klein bedrag per week, dan is dat een aanslag op je budget. Daar wilden we iets in betekenen.”

Anonieme sponsor schenkt de testen
“Toen ik van Linda Brouwer (werkzaam als gebiedsregisseur bij Koppel-Swoe) hoorde van de vragen die binnen kwamen, heb ik dit bij de Rotary besproken en zijn we ons netwerk gaan benaderen. Een anonieme sponsor heeft er voor gezorgd dat we vijfhonderd gratis corona zelftesten kunnen uitdelen. Verspreiding via de Buurt-Steunpunten van Koppel-Swoe vonden we een logische stap”, aldus Gorseling.

Linda Brouwer heeft vervolgens met haar collega’s geregeld dat de zelftesten op diverse plekken op te halen zijn. Ze vertelt erover: “In zes Buurt-Steunpunten in de gemeente Epe kunnen inwoners, voor wie zelftesten financieel lastig zijn, gratis corona zelftesten halen. Dat is inmiddels al regelmatig gedaan. Een geslaagde actie dus. Met dank aan de Rotary!”

Waar zijn corona zelftesten op te halen?
De corona zelftesten zijn gratis op te halen bij de diverse Buurt-Steunpunten van Koppel-Swoe. In Epe zijn dat het centraal bureau van Koppel-Swoe in Kulturhus EGW en het buurthuis Vegtelarij. In Vaassen gaat het om de buurtcentra Balai Pusat en Bloemfontein. In Emst zijn de zelftesten gratis op te halen bij dorpshuis de Hezebrink en in Oene bij het Kulturhus Oene. Voor de exacte locaties en openingstijden kijk op www.koppelswoe.nl/gratis-zelftesten of bel naar 0578-67 67 67.

Dit project sluit naadloos aan bij de visie van de leden van Rotary Club Epe. Hulsegge: “Onze slogan luidt niet voor niets ‘People of Action’. We hopen inwoners uit de gemeente Epe die het financieel lastig hebben te kunnen helpen met deze gratis corona zelftesten.”