Veertigste vakantieweek voor ouderen

De diaconieën van de drie hervormde kerken in Epe en de twee hervormde kerken in Vaassen, ondersteunen al veertig jaar een bijzonder vakantieproject op een landgoed nabij Doorn. Senioren uit deze omgeving, die veelal alleenstaand zijn en daardoor moeilijk zelfstandig op vakantie kunnen, mogen mee met deze bijzondere vakantieweek. Wim Meenink uit Epe is al jaren één van de vrijwilligers die zich daar mee bezighoudt. “De veertigste editie van deze zogenaamde Vakantieweek Nieuw Hydepark vindt plaats van 9 tot en met 16 april.”

De Grote Kerk Epe, de Goede Herderkerk Epe, de Regenboogkerk Epe, de Dorpskerk Vaassen en de Tabernakelkerk Vaassen zijn jaren geleden tezamen de werkgroep Nieuw Hydepark gestart, vertelt Meenink. “De werkgroep is verantwoordelijk voor de vakantieweek die is bedoeld voor ouderen en voor mensen die niet meer in staat zijn zelfstandig op vakantie te gaan. Een groep van zo’n dertig vrijwilligers zet zich daar voor in.”

Prachtige accommodatie met veel comfort
De vakantievierders zijn bijvoorbeeld mensen met fysieke beperkingen, personen met een zwakke gezondheid, ouderen die wat meer hulp en ondersteuning nodig hebben en personen met een streng dieet, aldus de woordvoerder van de werkgroep. “We zijn blij dat we na de coronajaren weer met hen op vakantie kunnen.” Iedere keer weer zijn de deelnemers bijzonder enthousiast na zo’n week te hebben doorgebracht in een fijne en ontspannen sfeer. “Nieuw Hydepark is een prachtige accommodatie met veel comfort. Op iedere kamer van het vakantiehotel bevat douche- en toiletvoorzieningen en een tv. Het gebouw zelf bestaat uit veel glas, heeft een ruim en bijzonder mooi terras en biedt naar alle kanten een prachtig uitzicht. De uitstekende verzorging is daarbij altijd weer een feest voor de ongeveer veertig vakantievierende deelnemers.”

Drie Eper serviceclubs sponsoren

Natuurlijk is de werkgroep altijd op zoek naar sponsorgelden. “Zo proberen we dit jaar het aangepaste busvervoer gesponsord te krijgen en willen we ook een leuk dagje uit tijdens die vakantieweek aan kunnen bieden. De kosten daarvan zijn 1.500 euro.” Met die reden heeft Wim Meenink de serviceclubs Lions Club Epe Heerde, Rotary Club Epe en Inner Wheel Epe benaderd. “De drie clubs doneren dit mooie bedrag samen en daarmee kunnen we onze vakantiegasten een extra dagje uit aanbieden. Wat dat is, houden we nog even als verrassing. Maar we zijn vanzelfsprekend heel erg blij met deze bijdrage.”