Beleeftuin Keyserinnedael

Op 6 juni 2019 is de beleeftuin Keyserinnedael officieel geopend. Deze tuin is mede door inzet van Rotaryclub Helmond-Regio tot stand gekomen. Zeker ons lid Wim Swinkels dient voor zijn inzet speciaal vermeld te worden.

De tuin in wording met enkele vrijwilligers.

Onderstaand bericht is afkomstig van het ED, publicatie 7 juni 2019.

Beleeftuin Keyserinnedael om in te ‘schoefelen’ of te zitten

HELMOND - Een plek waar bewoners en buurtgenoten kunnen genieten van rust en natuurlijke prikkels. Dat is de gedachte achter de beleeftuin bij het Helmondse verzorgingstehuis Keyserinnedael. Vrijdag opende burgemeester Elly Blanksma de bijzondere plek.

,,Onze droom was om een tuin aan te leggen waar echt iets te beleven valt”, zei Kim Bombeeck, locatie-coördinator van verzorgingstehuis Keyserinnedael in Helmond. ,,Waar je door middel van geur en geluid geprikkeld wordt om te genieten van de natuur. Maar ook met rustpunten, zodat je even kunt gaan zitten.”

Burgemeester Elly Blanksma opent de nieuwe beleeftuin bij Keyserinnedael. © FotoMeulenhof

Vorig jaar juni werd gestart met de aanleg van deze beleeftuin. Vrijdag werd hij officieel geopend. Wandelpaadjes voeren langs borders en bakken, waar planten staan met sprekende namen als schoenlappersplant en lampenpoetsersgras. In een lange bak staan kruiden die gebruikt kunnen worden in de keuken van het tehuis. Uit boxen klinken rustgevende vogelgeluiden. En in een klankenwoud speelt de wind met een drietal gongs.

De beleeftuin is niet alleen bedoeld voor de bewoners van Keyserinnedael. De tuin staat ook open voor buurtbewoners, benadrukte Bombeeck. ,,En ik wil de basisscholen, het IVN en bijvoorbeeld de LEVgroep betrekken. De tuin moet een buurtfunctie krijgen.” De beleeftuin kwam tot stand met ondersteuning van onder meer de gemeente Helmond en de Rotary.

,,Zo’n tuin ontwikkel je om mensen ruimte te geven en gelukkiger te maken”, prees burgemeester Blanksma het initiatief vrijdag. ,,Dat ook het publiek ervan kan genieten, maakt het extra mooi. Deze tuin staat eigenlijk symbool voor wat ik op meer plaatsen in Helmond zie: dat we samen de stad maken.”

Bloesem

Harrie Martens, bewoner van Keyserinnedael, zag het allemaal tevreden aan. ,,Ik heb mijn hele leven buiten gewerkt”, vertelde hij. ,,De tuin is heel mooi gemaakt. Ik heb ook nog meegeholpen. Na de storm deze week heb ik de bloesem weggeveegd. En als er geschoefeld moet worden, mogen ze me gerust vragen. Maar ik ben 90. Gewoon zitten vind ik ook goed.”