De Hilt, herinrichting speeltuin/zijtuin 2014

School de Hilt

Herinrichting speeltuin/zijtuin in samenwerking met Rotary, najaar 2014

De Hilt is een orthopedagogisch onderwijsinstituut en verzorgt onderwijs en begeleiding aan kinderen van 4 tot 18 jaar met ernstige gedrag en/of psychiatrische problemen. De hoofdlocatie is gehuisvest op de Azalealaan 38 te Helmond en biedt plaats aan ruim 200 leerlingen. Alle leerlingen vertonen verstoringen in hun persoonlijkheidsontwikkeling. De problemen die daardoor ontstaan leveren een zodanige onderwijsbelemmering op dat het reguliere onderwijs niet in staat is deze kinderen te begeleiden. Structuur bieden, consequent zijn en warmte geven, zijn belangrijke pijlers in het handelen van de teamleden.

De aanpak van de Hilt is een klimaat te creëren waardoor, met ondersteuning en begeleiding op sociaal emotioneel gebied, het kind leert sociale relaties aan te gaan en tot leren kan komen. Zodoende voelen de leerlingen zich geaccepteerd, gewaardeerd en gerespecteerd. In dit klimaat past een speelterrein waar de kinderen naar hartenlust kunnen spelen. Het bestaande speelterrein voor de kleuters is gedateerd en voldoet niet meer aan de veiligheidsnormen. Om die reden heeft de Hilt het project “Herinrichting speeltuin/zijtuin” gedefinieerd. Dit project omvat o.a. uit het slopen en afbreken van de bestaande en afgekeurde speeltuin en het opnieuw opbouwen van een nieuwe speeltuin met o.a. een grote zandbak, nieuwe bestrating, riolering, beplanting en aanschaf van speeltuin spullen.

Het budget van de school laat de investering die dit met zich meebrengt niet toe. De gezamenlijke Rotaryclubs Helmond Regio en Helmond hebben besloten de Hilt tegemoet te komen, zodat het project gerealiseerd kan worden. Dit betreft deels een financiële tegemoetkoming, tegemoetkoming in natura en gewoon handen uit de mouwen.

Op 15 november 2014 hebben een aantal Rotaryleden de bestaande speeltuin gesloopt.

In de maand november/december wordt het project opgeleverd door een aannemer. Het eindresultaat zal te zijner tijd gepubliceerd worden.