Taalworkshops voor kinderen van de IMC Weekendschool

Familievoorstelling RO Theater Rotterdam

Rotary Club “Rotterdam Nieuwe Dag” werkt al Jaren samen met het RO Theater. Door de verkoop van zoveel mogelijk kaarten voor de jaarlijkse familievoorstelling halen we, naast dat we het theater steunen, geld op voor een goed doel. We zijn hier drie jaar geleden mee begonnen. We hebben al genoten van “Woef Side Story”,  “Lang en Gelukkig” en “De Zere Neus van Bergerac”.

De familievoorstelling van dit jaar is "De Gelaarsde Poes", wederom met o.a. Arjan Ederveen en Alex Klaasen.

Het doel: IMC Weekendschool

IMC Weekendschool in Rotterdam-Delfshaven is opgericht in 2006 en maakt onderdeel uit van een landelijk netwerk van IMC Weekendscholen. Er zijn inmiddels 10 vestigingen in Nederland, waaronder die in Delfshaven. Gemotiveerde jongeren van 10 tot 14 jaar uit sociaal-economische achterstandswijken krijgen in het weekend aanvullend onderwijs. De duur van de opleiding is 2,5 jaar waarin zij kennis maken met de vakgebieden als recht, geneeskunde, journalistiek, film, wiskunde, ondernemen en beeldende kunst. De lessen worden gegeven door enthousiaste professionals uit de beroepspraktijk (gastdocenten). Doelen die de school nastreeft zijn: het verbreden van perspectieven, het vergroten van zelfvertrouwen en het versterken van het gevoel van verbondenheid met de Nederlandse

samenleving. Het succes van deze opleiding valt of staat met een goede beheersing van de Nederlandse taal. Op de site van de IMC Weekendschool vind je meer achtergrondinformatie over de school (www.imcweekendschool.nl).

Workshops voor taalontwikkeling

Rotary Rotterdam Nieuwe Dag draagt graag haar steentje bij aan de taalontwikkeling van de leerlingen van de IMC Weekendschool door het voor een groep leerlingen van deze school mogelijk te maken deel te nemen aan een workshop die speciaal voor deze leerlingen ontwikkeld wordt door het RO Theater. Het betreft een workshop rondom de familievoorstelling De Gelaarsde Poes. Tijdens de workshop gaan de leerlingen actief aan de slag met teksten en situaties uit de voorstelling. Op speelse en creatieve wijze wordt gewerkt aan taaldoelen. Alle leerlingen die deze workshop hebben gevolgd gaan naar de Rotterdamse Schouwburg om de voorstelling bij te wonen.

Door kaarten te kopen via Rotary Rotterdam Nieuwe dag voor De Gelaarsde Poes, lever je een bijdrage aan een fonds van waaruit deze activiteiten worden gefinancierd. Hoe meer kaarten er worden verkocht, des te meer leerlingen worden bereikt in deze unieke samenwerking. Op deze wijze hebben in 2012, 2013 en 2014 respectievelijk 30, 40 en 40 leerlingen de familievoorstellingen Woef Side Story, Lang en Gelukkig en De Zere Neus van Bergerac bijgewoond.