Evaluatie Zomerkamp 2011

Geacht bestuur

Hierbij de evaluatie van ons Zomerkamp 2011 U aangeboden door de NG avenue en opgesteld door de leden van het Zomerkamp 2011 comité bestaande uit Regine Siedenburg, Paul Vogels, Hans Walenkamp, Marcel Wesseling, Gerard van Stein en Paul ten Velden.

Het programma is geëvalueerd op organisatorische en financiële aspecten maar ook of het programma heeft voldaan aan van tevoren uitgesproken verwachtingen.

Het Zomerkamp had tot doel om jongeren in de leeftijd van 16-18 jaar van verschillende nationaliteiten de kans te bieden kennis te maken met jongeren uit andere landen, vriendschap te sluiten en tegelijk iets mee te krijgen van de Nederlandse cultuur. Als neven effect voor onze club biedt het zomerkamp

een middel om met elkaar iets voor deze jongeren te doen en daarbij te bouwen aan onze eigen fellowship. Hierbij puntsgewijs de bevindingen.

* Vanuit de positieve reacties van de 14 kinderen (uit 12 verschillende landen) en hoe ze tot een hechte groep gegroeid zijn mogen we concluderen dat het Zomerkamp voor hun een hele ervaring en een groot succes is geweest.

* In totaal hebben 22 leden van onze club actief mee gedaan in meer of mindere mate, zijnde 50% van de club , hetgeen een redelijk percentage is.

* Van degene die meegedaan hebben zijn er bijna uitsluitend positieve reacties binnen gekomen waaruit we concluderen dat het organiseren van een Zomerkamp de fellowship binnen de club bevordert.

* Het organiseren van het Zomerkamp aan het einde van de vakantieperiode in augustus heeft als nadeel dat toch nog veel leden op vakantie waren tijdens de voorbereiding en dus niet konden intekenen en ook niet konden meedoen. Een eventuele volgende keer in Juni organiseren.

* Het organiserend comité bestond uit leden van de club en was geen NG avenue activiteit alleen.

* De totale kosten van het Zomerkamp zijn uitgekomen op totaal 3481,84€ hetgeen 281,84€ boven de toegezegde bedragen is. Hiermee zijn we binnen een 10% budgetoverschrijding gebleven, mede dankzij een aantal sponsors, Peter Melman, Marcel Wesseling, Rene van Elburg en Adrie Spies. Een uitgebreide financiële verslaglegging is eerder separaat naar het bestuur gestuurd.

* Omdat we toch zoveel mogelijk binnen budget uit wilden komen waren we in een aantal gevallen beperkt in het uitnodigen van alle clubleden.

* Homehospitality met 2 kinderen in huis werkt goed voor de kinderen maar de interactie met de gastouders is minder.

* De groepsgrootte van 14 kinderen is precies goed. Nog redelijk te managen en het aantal gastgezinnen is dan 7.

* Het hebben van gastgezinnen buiten Sassenheim geeft een zware belasting op vervoer en is niet aan te bevelen.

* In de voorbereiding moest strak de hand gehouden worden dat de kinderen allemaal op Schiphol moesten aankomen omdat anders het ophalen veel te problematisch werd. (Sommigen wilden op Eindhoven vliegen)

* Het programma was afwisselend, echter er mag meer actie en competitie inzitten. De “eenvoudige”puzzeltocht door Sassenheim, de stranddag en de boerengolf scoorden veel beter dan het dure openluchtmuseum in Enkhuizen. De vaardag op de kaag was te passief voor de kinderen.

* Het dagje Amsterdam is een topper met dank aan R.C. Westertoren.* We hebben geweldig geluk gehad met het weer. Er was niet echt een alternatief binnen programma.

* Er was ook geen avondprogramma. We hebben dat per dag geïmproviseerd. De groep had echt behoefte om de avonden met elkaar door te brengen en daar was in principe geen uitgebreid programma voor nodig. Hierbij extra dank aan Frans en Adri voor het beschikbaar stellen van de serre.

* Ontvangst in het Sassemnest is een heel mooi begin van de week met dank aan Rene (van Elburg) en we hebben een prima door de kookclub georganiseerde afsluiting van de week beleefd met aanwezigheid van pers, met dank aan Jules en Nel voor het beschikbaar stellen van hun huis.

* Het alcohol beleid, in principe niet maar soms wel, zoals stranddag en afsluitende avond werkte goed.

* Het organiseren van een Zomerkamp is een intensieve aangelegenheid welke toch ook een behoorlijke kostenpost geeft. Het is onze aanbeveling om niet tegelijk een Zomerkamp en een jaarkind te hebben.

Het organiserende comité wil verder iedereen die meegedaan hebben bedanken voor hun bijdrage

Gerard van Stein.