oktober 2008 Jeugdconcert Muzis

Jeugdconcert MuziS 24/10/08

Eindelijk was het zover nadat het concert van 3 oktober door violist Tim Kliphuis was afgeblazen dan toch op 24 oktober het concert!

Om 9.30u 's ochtends kwamen de 4 Virtuozen aan in de "Phoenix" en werd er gewerkt aan de soundcheck, opstelling etc.

Opvallend was de goede en humoristische chemie tussen deze 4 musici, leuk dat mensen na zoveel voorstellingen met hetzelfde concept zo enthousiast blijven.

Rond 10.30u kwamen de leerlingen binnen, vooral de kinderen uit Reek boden een kleurrijk schouwspel met hun fietsen, rode wangen en gele verkeershesjes.

Opvallend was de enthousiaste reactie vaneen aantal leerkrachten betr. het lesmateriaal dat aan deze voorstelling verbonden is.

Met name het refrein dat men met de kinderen moest instuderen had veel plezier opgeleverd, in Schaijk waren ze hier zelfs in polonaise mee door de school gegaan.

De voorstelling was zeer levendig en interactief, en ving aan doordat de percussionist met zijn drumstokken wanden, stoelleuningen en kortom alles wat op zijn route kwam ritmisch bespeelde.

De violist kwam ook regelmatig de zaal in om dichtbij de kinderen zijn serenades te brengen, dit gaf veel hilariteit en veel kinderen vroegen om aandacht bij de musici.

Het  repertoire dat werd gebracht ging van Bach naar Bleus, Spaanse flamenco en zigeunermuziek, door de musici werd regelmatig aan de zaal naar het land van herkomst gevraagd.

Er was een ritmisch klapsessie en na het spelen van de sabeldans van Aram Chatsjatoerjan werd ook deze naam op ritmische wijze met de kinderen geoefend.

Het klapstuk van de voorstelling was het ingestudeerde refrein dat overigens een zeer positieve boodschap in zich heeft. Het gaat als volgt:

O, oebidoe, ik ben eraan toe

ik word een ster, ik ga heel ver

kijk maar wat ik doe

ik ga het maken, zal niet verzaken

ik wil hogerop, ga naar de top

ik heb het in mijn kop!

Het werd in elk geval een vrolijk gezang waar uit bleek dat het er goed in zat.

Na de voorstelling was er voor elk kind een appeltje van biologisch bedrijf de 2 linden uit Reek en ging iedereen zingend "o, oebidoe"terug naar school.

De middagvoorstelling in Zeeland was ook zeer geanimeerd er waren daar zelfs klasjes die nog gebaren hadden geoefend bij het oebidoe lied.

Enfin, al met al in geslaagde dag dankzij de financiële bijdrage van Rotaryclub Schaijk – Land van Ravenstein en Gemeente Landerd en de medewerking van de scholen.

En niet in laatste plaats "de Vier Virtuozen" plus hun lesmateriaal.( info betr."De Vier Virtuozen" op www.timkliphuis.nl )

Al met al hebben deze dag ruim 400 kinderen uit Landerd een leuke en hopelijk leerzame ochtend en middag gehad.