Muziektent

Webmaster

De vergunningsaanvraag is de deur uit. Nu is het wachten op groen licht voor de bouw van een nieuwe muziektent in Schoonhoven.

Hans de Wit heeft de tekeningen voor zich liggen. In het water van de Grote Gracht moet de muziektent - als alles volgens plan verloopt- eind 2013 verrijzen.

Omarmen
Het initiatief daartoe ontstond tijdens de oudejaarsreceptie van de gemeente Schoonhoven op 31 december 2009. “Daar raakte ik met toenmalig burgemeester Dick de Cloe en Michel van de Schaaf van Citymarketing over het onderwerp in gesprek”, duikt Hans de Wit, lid van Rotary Schoonhoven en voorzitter van Stichting Muziektent Schoonhoven terug in de tijd. “We trokken alle drie de zelfde conclusie: het zou mooi zijn als de muziektent terugkeert in Schoonhoven. Wij als Rotary wilden het project graag omarmen.”

Locatie
De gemeenteraad van de Zilverstad was het snel - en unaniem- eens: het bouwwerk moest er komen. Alleen was de grote vraag: op welke plek?! “Ooit stond de vorige muziektent op de Dam”, weet Hans de Wit. “Maar die moest daar een halve eeuw geleden verdwijnen omdat hij zich in de draaicirkel van de nieuwe autobussen bevond. Op de nieuwe plek - het Olivier van Noortplein- kwijnde de muziektent vervolgens langzaam maar zeker weg en werd hij doelwit van vandalisme. Uiteindelijk verdween hij uit het stadsbeeld.”

Overleg
Via uitvoerig en intensief overleg met diverse partners werden diverse mogelijke locaties voor de nieuwe, door Rokus Visser ontworpen, muziektent onder de loep genomen. Dam en Doelenplein vielen om uiteenlopende redenen af. Uiteindelijk bleven vier plekken over.

Positief
Een enquête moest duidelijkheid brengen over hoe de bevolking van Schoonhoven tegenover de plannen stond. Er kwamen driehonderd reacties. “Opvallend was dat iedereen positief gestemd was over de realisering van een nieuwe muziektent”, vertelt De Wit.

Helpen
“56 procent van de ondervraagden zag de Grote Gracht als de meest gewenste en 30 procent gaf aan een bijdrage te willen leveren aan het project; financieel of als helpende hand bij de bouw. Vooral die bereidwilligheid raakte ons zeer. Ze past ook precies bij onze insteek: we zien graag dat de inwoners van Schoonhoven het project zien als ‘hun’ muziektent.”

Ton
Om de muziektent te financieren is 150.000 euro nodig. Van dat bedrag is inmiddels al een ton toegezegd. De overige 60 mille moet komen uit acties van de rotary, plaatselijke verenigingen en het bedrijfsleven. “Er leven op dat vlak al heel wat ideeën”, weet Hans de Wit. “Zo vindt er 31 november en 1 december op het terrein bij Albert Heijn een kofferbakverkoop plaats en wordt op 1 januari een nieuwjaarsduik gehouden. Ook staan er een nieuwjaarsconcert, een toneeluitvoering en een horeca-evenement op de rol. De opbrengsten gaan naar de muziektent. Fantastisch toch?!

Uit: Het Kontakt editie Lek en IJssel (www.hetkontakt.nl).

‘Oude’ muziektent op De Dam

Impressie toekomstige muziektent in de Grote Gracht