wijnproject 2013

Wijn

Wijnproject!

Ieder jaar bottelen de leden van Rotary Schoonhoven vele flessen wijn. Met de „winst“ ondersteunt Rotary Schoonhoven ieder jaar een of meerdere goede doelen. Het goede doel van het wijnproject 2013 zijn de Senioren van Schoonhoven eo of Ouderenwelzijn.

De geselecteerde wijnen van 2013

De proefcommissie heeft twee goede wijnen geselecteerd. Natuurlijk een rode en een witte.

Beschrijving Rode Wijn

De periode dat in de Roussillon uitsluitend middelmatige kwaliteit wijnen werden gemaakt ligt inmiddels al jaren achter ons. Meer en meer wint de streek aan imago door de inspanningen van een groep wijnboeren die zich verenigd hebben in een coöperatie die tot de besten van Zuid-Frankrijk gerekend kan worden. Zij  herplantte vrijwel alle wijngaarden  en herbouwde de wijnkelders. Deze rode wijn is gemaakt van veel Grenache druiven (70%), aangevuld met Syrah en Mourvèdre en geven de wijn kracht en veel complexiteit.

Drinken bij: Prima zo en uitstekend te combineren met kruidige (stoof)schotels of gegrilde vleesgerechten.

Proefnotitie: Dieprode wijn met geconcentreerd rood fruit en veel kruidigheid in de geur. De volle smaak blijft lang en evenwichtig aanhouden.

Houdbaarheid: Tot 9 maanden na botteling.

Overige:

Appellation Côtes du Roussillon Controlée

Alc 12,5 % vol

Inh.75 cl

Produit de France

Beschrijving Witte Wijn

Chardonnay. De wijnbouw in Chili staat sterk in de belangstelling. Door de uitgestrektheid van het land kan de wijnmaker het klimatologisch ideale wijngebied uitkiezen voor de productie van de druiven. Witte druiven gedijen doorgaans beter in relatief koele wijnstreken, terwijl rode druiven meer warmte en zon nodig hebben. De producent van deze Chardonnay is Francisco Errazuriz, telg uit een van de bekendste Chileense wijnfamilies. Deze Chardonnay met een beetje vetheid is een lekkere doordrinkwijn. De Central Valley ligt ten zuidwesten van Santiago, met de koele invloed van de Stille Oceaan in de nabijheid.

Drinken bij: Uitstekende aperitiefwijn, ook prima te combineren met voor- of hoofdgerechten met vis, zeevruchten of salades.

Proefnotitie: Volle, frisfruitige Chardonnay met lichte toastnuances in de geur en een ronde, friszure smaakstructuur. De afdronk is sappig, aromatisch en heeft de nodige lengte.

Houdbaarheid: Tot 9 maanden na botteling.

Overige:

d.o. Central Valley

Alc.13 % vol

Inh 75 cl

Product of Chili

Wijn bestellen?

12 flessen rood, 12 flessen wit of een doos half om half: € 70,00

Mail naar hans@copperwire.nl of spreek een rotary lid aan!

Dit jaar een geheel nieuw etiket, ontworpen door Piet Bultsma (www.wapenschilder.nl).: