Wandelen voor Water - Ad Kleingeld Memorial

Wandelen voor Water 2013

Webmaster

In de week voor het wandelen elke dag een nieuw bericht op de website. Hier het overzicht:

Count down 5

Wandelen voor Water in Nederland & Schoonhoven

Elk jaar lopen er in Nederland kinderen van het basisonderwijs mee met de actie Wandelen voor Water. Dit jaar lopen jullie mee! In heel Nederland lopen er bijna 27.000 kinderen. Er zijn bijna 500 scholen die meedoen!

In Schoonhoven lopen er zo’n 550 kinderen van 7 scholen. Fantastisch!

In Nederland lopen niet alle kinderen op dezelfde dag, er lopen kinderen op woensdag, donderdag en vrijdag. Ook op andere plaatsen in de wereld zijn er wandelingen, zoals in Malta, Engeland, Zuid Africa, Nieuw Zeeland. Meer hierover kun je lezen op de site www.wandelenvoorwater.nl of op http://www.walkingforwater.eu/?p=1672

Topconferentie

Op 22 maart is er een topconferentie (voor volwassenen) in het WorldForum in Den Haag, waar gesproken wordt over de waterproblematiek (o.a. door de Prins van Oranje), maar waar ook aandacht zal zijn voor Wandelen voor Water, met als slogan Don’t just talk, take the walk!

Het wordt een mooie week!

In vele landen op de wereld is water uit de kraan gewoon bij je thuis, zoals wij dat kennen, niet gewoon. Soms moet er vele kilometers voor gelopen worden. Er is dan één kraan die voor meerdere dorpen is. In Africa en Azie is water halen een taak voor de meisjes of vrouwen.

Meisje uit Kenia

Waterput Bandung Barat

Countown 4: Brief van Shanti

Mijn naam is Shanti, ik ben een meisje van 8 jaar en woon in Cipeundey. Mijn dorp ligt in Indonesie in de regio Bandung Barat. Het is een heel mooi dorp. Ons dorp is het leukste dorp om in te wonen alleen zouden we heel graag schoon water hebben. We hebben namelijk geen goed water en daardoor worden er kinderen ziek. Heel erg ziek.

In mijn taak binnen ons gezin, is om elke dag water te halen. Voordat ik s’morgens naar school ga loop ik eerst vier kilometer met een vat. Hierin kan 6 liter water. Als ik thuis kom uit school moet ik weer water halen. Soms s’avond nog een keer.

Ik ben heel erg blij dat jullie geld inzamelen voor een waterkraan in ons dorp. Hierdoor krijgen we schoon water in ons dorp en hoef ik niet meer elke dag zover te lopen en worden de kinderen ook niet meer ziek.

Groetjes Shanti

Count Down 3

De regio Bandung Barat ligt op West Java. Het is gelegen in de drie hoek Bandung, Bogor, Jakarta. Het watersysteem in dit gebied is niet echt goed en niet voor alle mensen voldoende. De kwaliteit van het water is slecht en ook de sanitaire voorziening zijn gebrekkig of ontbreken in het geheel.

Opbouw van het project

o

Regio Bandung Barat bestaat uit 18 woongemeenschappen (desa’s), die geen of slechte voorzieningen hebben.

o

Doel: de bewoners zo’n 19.500 gezinnen te voorzien van goede sanitatie en schoon drinkwater. En dit voor 2016.

o

De lokale overheid te trainen in het onderhouden van het systeem en innen van geld.

o

Eerste Dorp, Nyenang is in 2012 gereed gekomen, gerealiseerd door 6 rotary clubs samen met Simavi.

o

Voor het 2e dorp Cipeundey zal binnenkort met de werkzaamheden worden gestart.

o

Plan voor het 3e en 4e dorp is gereed, maar er is nog financiële steun nodig om ook de plannen voor deze dorpen begin 2014 gerealiseerd te krijgen.

o

Kosten per dorp gemiddeld € 50.000.

Informatie voor ons project in Kenia nu je vinden via onderstaande link.

En jij?

Zie je overeenkomsten tussen de problemen met water tussen Kenia en Bandung Barat?

Welke overeenkomsten zijn er als je kijkt naar de conditie van het water, gezondheidszorg en wie elke dag water moet halen?

Wat is de beste oplossing, volgens jou, voor deze problemen?

Count Down 2 hoog bezoek

Om de deelnemers extra te motiveren komt DE BURGEMEESTER van SCHOONHOVEN het startschot geven!

Bonthuis

Count Down 1 22 maart: wandelen voor water!!

22 maart is het zover! De lopers lopen de volgende route:

WANDELROUTE WANDELEN VOOR WATER 22 MAART 2013 SCHOONHOVEN

Start: 10.30 uur cultureel-centrum “Het Bastion”

Adres: Het Bastion 5 te Schoonhoven

Ra Jan Kortlandstraat
La Provenierstraat
La Oude Haven
Rd Dam (einde van de wandelroute en legen van de waterflessen)

COUNTDOWN 0 Opbrengst

Op de dam wordt de opbrengst bekend gemaakt:

2x € 13.267,00!!!!