Chocoladefabriek Gouda

Chocoladefabriek – bibliotheek en veel meer…

Met Rotary kom je nog eens ergens.

Rotary Schoonhoven werd uitgenodigd in de bibliotheek van Gouda. Een bibliotheek is niet snel een locatie voor een bedrijfsbezoek. Want je verwacht toch een muffige bieb-juf achter een tafeltje die je verteld dat je 50 cent betalen moet omdat je je boek te laat terugbrengt. In Gouda is niets minder waar.

De nieuwe vestiging is een direct gevolg van de noodzaak van de gemeentelijke overheid om te bezuinigen. De bedreiging is in Gouda omgezet in kansen. Er is van de gelegenheid gebruik gemaakt om sterk te moderniseren. Door verhuizing en samenvoeging met het Streekarchief Midden Holland, Drukkerwerkplaats Gouda en horeceonderneming Kruim zijn grote stappen voorwaarts gezet.

Het pand is een oude “chocoladefabriek”of eigenlijk een verpakkingsfabriek. Het pand stond jaren leeg, nadat het ook dienst heeft gedaan als stadskantoor. De reconstructie is allesbehalve een gimmick. Het 'maken' van chocoladeproducten is vertaald in een bibliotheekconcept waarin 'maken' centraal staat. De collectie vormt de basis van wat gebruikers kunnen maken. De collectie moet hen inspireren. Die staat dus in het hart van het gebouw, maar krijgt betrekkelijk weinig ruimte. Daaromheen bevinden zich drie werkplaatsen (de drukkers-, media- en jeugdwerkplaats) en een trap die als tribune dient. 'Alles wat gemaakt wordt, moet weer inspireren’.

Het streekarchief, de werkplaatsen, café-restaurant Kruim en het podium hebben ieder een eigen hoek in het gebouw, maar er zijn vrijwel geen schotten aangebracht. De jeugd- en mediawerkplaats zijn wel iets afgeschermd, maar mooi verwerkt in het pand. Leuk detail: op de vloer vinden we de oude werkprocessen van de chocoladefabriek.

De avond werd afgesloten met een diner, uiteraard in Kruim.

Speciale dank aan mevrouw Nan van Schendel, directeur van de Bilbliotheek Gouda die ons speciaal hiervoor rondleidde.