Geschiedenis

Op zaterdag 13 februari 1993 vierden we feest ter gelegenheid van de oprichting van Rotaryclub Zeewolde, op het prachtige bungalowpark De Eemhof. Tijdens deze feestelijke bijeenkomst werd het glas geheven in aanwezigheid van de Lionsclub Zeewolde, onze moederclub uit Almere en tal van andere Rotarians. Bij deze 'charter' ontving onze club de rode lantaarn, als de meest recente toevoeging aan het district 1570 / Midden Nederland, en werd ons een schilderij van Rotary-oprichter Paul Harris aangeboden.

Diversiteit in Beroepen

De bijeenkomsten van onze club begonnen al in 1991 onder leiding van onze eerste voorzitter, Jan Rudolphus. Jan werd aangesteld als 'special representative' vanuit onze moederclub in Almere om een nieuwe club in Zeewolde te starten. We streefden ernaar om leden aan te trekken uit verschillende beroepsgroepen, om zo een afspiegeling te zijn van de gehele samenleving. Enkele sleutelfiguren, zoals Henk Griesen (dierenarts), Theo Koopman (veehouderij) en Sam van der Meer (akkerbouw), waren al lid in Almere en ondersteunden Jan's pionierswerk.

Eerste Bestuur

Onze eerste nieuwe leden in Zeewolde waren Bob Roest (apotheker) en Roger Miellet (architectuur). Het eerste bestuur van Rotaryclub Zeewolde bestond uit Jan Rudolphus (voorzitter), Sam van der Meer (inkomend voorzitter), Dick Maat (penningmeester), Hendrik de Vries (secretaris), Cor Louwerse (tweede secretaris) en Wim Willemse (algemeen bestuurslid).

Uniek Clubvaantje

In november 1992 ontwierpen Roger Miellet en Haiko Kroeze (geneeskunde) het speciale clubvaantje, met een unieke potloodtekening van de contouren van Zeewolde. In februari 1993 werd de eerste kleurendruk gemaakt in een oplage van 150 stuks. Oorspronkelijk een mannenclub, besloten we al snel om ook vrouwen toe te laten als leden, met Annemarie de Klerk (rechterlijke macht) als onze eerste vrouwelijke Rotarian.

De eerste Nieuwjaarsduik