Rotary Nederland en internationaal

Rotary in Nederland

Nederland heeft zeven districten die ieder rechtstreeks deel uitmaken van Rotary International. Rotary kent geen landenstructuur, maar een redelijk platte wereldwijde organisatie met districten en clubs. In totaal zijn er ongeveer 16.000 Rotarians in Nederland, verdeeld over circa 500 Rotary clubs.

Bekijk het Rotary Handboek

Rotary Wereldwijd

Wereldwijd zijn er ruim 33000 Rotaryclubs Wereldwijd meer dan 200 landen. De ruim 1,2 miljoen leden van deze serviceclubs vormen een wereldomvattend netwerk van professionals die vrijwillig hun tijd en talenten geven om de maatschappij waarin zij leven te dienen.

Om een zo groot mogelijke impact te realiseren ligt de focus op zeven onderwerpen. Bij het realiseren van deze duurzame projecten en activiteiten worden de clubs door de Rotary Foundation ondersteund.

Rotary werkt in deze focusgebieden:

1.     Preventie en behandeling van ziekten

2.     Water, sanitatie en hygiëne

3.     Basisonderwijs en alfabetisering

4.     Gezondheid van moeder en kind

5.     Vrede en conflictbeheersing

6.     Economische en sociale ontwikkeling

7.     Leefmilieu

4-Way test

Een praktische leidraad voor alle menselijke relaties, bestaande uit vier eenvoudige vragen over de dingen die we als Rotarian denken, zeggen of doen:

·       Is het waar?

·       Is het billijk voor alle betrokkenen?

·       Bevordert het onderling vertrouwen en vriendschap?

·       Komt het alle betrokkenen ten goede?

Een voorbeeld

Van de wereldwijde polio-uitroeiingsinitiatief heeft Rotary International het aantal poliogevallen met 99,9 procent verminderd sinds ons eerste project om kinderen in de Filippijnen in 1979 te vaccineren.

Rotary-leden hebben meer dan $2,1 miljard en ontelbare vrijwilligersuren bijgedragen om bijna 3 miljard kinderen in 122 landen te beschermen tegen deze verlammende ziekte. De pleitbezorgingsinspanningen van Rotary hebben een rol gespeeld in beslissingen van overheden om meer dan $10 miljard bij te dragen aan de inspanning.

Bekijk hier de video van Rotary International, Help Polio de wereld uit: