© 2024 Rotary in Nederland.
Alle rechten voorbehouden.

Maandbrief - november 2012

   
 

De maand November stond voor mij vooral weer in het teken van de clubbezoeken. Voor veel Rotarians lijkt het een hele opgave om langs al die clubs te moeten gaan. Voor mij, echter, is het een plezier en genoegen om te ervaren hoe enthousiast de clubs invulling geven aan hun visie hoe een Rotary Club zou moeten functioneren. Die invulling verschilt in veel opzichten van elkaar, mede veroorzaakt door culturele verschillen tussen bijvoorbeeld rurale en grootstedelijke gebieden Maar qua inzet, betrokkenheid en fellowship van de leden zijn de verschillen niet groot.

Het zijn niet alleen de clubs die verschillen, maar ook de regio´s hebben zo hun eigen cultuur.

Ik beschouw het als een voorrecht dat ik de kans heb gekregen om Rotary op deze wijze te beleven en clubs te helpen richting een nog betere toekomst.
En die kans is er voor iedereen. Ook jij kan aangeven dat je interesse hebt om Gouverneur te worden, te beginnen voor het jaar 2015 – 2016 als opvolger van Willem van der Mark.

Maar er zijn ook nog verschillende vacatures in districtscommissies, te weten: New Generations, District Media Commissie en Vocational. Ook als lid van zo´n commissie krijg je al een bredere kijk op wat Rotary allemaal te bieden heeft. En dat is echt veel meer dan alleen je eigen club.
Indien
je belangstelling hebt om ook binnen het District actief te worden, aarzel niet en neem contact op met jouw regiovoorzitter of met onze districtsecretaris Alfred Schrijver

Maandthema: Onze eigen Rotary Foundation (TRF)

De missie van onze TRF is Rotarians in staat te stellen om world understanding, goodwill en vrede te bevorderen door verbetering van gezondheid, de ondersteuning van onderwijs en de verlichting van armoede. Met deze foundation zijn wij uniek in de wereld. Jaarlijks besteedt TRF wereldwijd zo´n $ 200 mln aan allerhande verschillende goede doelen.
Een belangrijk deel daarvan komt ten goede aan End Polio Now, het vlaggenschipproject van de Foundation, maar daarnaast zijn er natuurlijk nog vele andere humanitaire projecten die wereldwijd financieel worden ondersteund.

Gouverneur 2015 - 2016 gezocht!

Onder het motto: “Je kunt er nooit snel genoeg bij zijn” zijn wij nu inmiddels al weer op zoek naar de Gouverneur 2015 – 2016.

Het gouverneurschap is een (tijds)intensieve maar bijzonder leuke en interessante vrijwilligersbaan, waarbij je in het voorbereidende jaar snel veel meer kennis opdoet over wat Rotary is, waar het voor staat en wat wereldwijd allemaal gedaan wordt. Maar ook leer je snel het eigen district veel beter kennen, en help je mee om ons district verder vorm te geven en te verbeteren waar nodig. Ik ervaar het zelf als een leuke, leerzame, inspirerende en soms ook uitdagende periode.

En je staat er niet alleen voor. Je hebt een eigen Staf ter beschikking en daarnaast ook 11 regiovoorzitters die je ogen en oren zijn in het District.

Een kandidaat moet voldoen aan de volgende eisen:

minstens 7 jaar Rotarian zijn,
clubvoorzitter zijn geweest,
actieve rol gespeeld hebben in de club en het liefst ook daarbuiten,
maatschappelijk betrokken zijn, en draagvak bij de club hebben.

Heb je interesse, of wil je er eerst meer over weten, aarzel dan niet en neem contact op met mij  of met onze districtsecretaris Alfred Schrijver.

1e en 2e video van onze Public Image Campagne

Begin november was het dan eindelijk zover: De 1e video uit een reeks van 20 van onze PR campagne ging online. Het onderwerp betrof (Z)aan de wandel, een wandeltocht waaraan minimaal 1.500 mensen deelnamen en waarvan de opbrengst ten goede komt van een speciaal kankeronderzoek.

Voor mij was het online gaan van de 1e video wel een speciaal moment, omdat ik nauw betrokken ben bij deze campagne.

Op 13 oktober was de 1e versie ervan al klaar en werd het gepresenteerd op de District Werkdag. Daar werden uit de zaal wat veranderingssuggesties gedaan, die de daarop volgende week ook meteen werden aangebracht. Hierdoor werd de video meteen een stuk flitsender en kreeg het ook een grappige twist.
Inmiddels is de 2e video ook al weer 1 week online op Youtube

De bedoeling is dat in principe alle Rotarians de link naar de video op Youtube in hun eigen netwerk (familie, vrienden, sport, collegae, zakelijk) doorzetten, zoals via e-mail, Facebook, Twitter en Linkedin. Op die wijze krijgt de video een zogenaamde virale werking, waardoor veel niet-Rotarians een aanzienlijk veelzijdiger en dynamischer beeld over ons krijgen dan zij daarvoor hadden. Meer info over deze campagne is teug te vinden in mijn maandbrief van augustus!
Tot het eind van dit jaar zullen er in totaal 4 filmpjes op Youtube geplaatst worden.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties op deze video´s

Diverse activiteiten

Naast mijn clubbezoeken, waren er nog enkele andere memorabele activiteiten die niet onvermeld mogen blijven.

North Sea Rotary Institute

Van 7 t/m 11 november vond het North Sea Rotary Institute in Amsterdam plaats, in de prachtige Beurs van Berlage. De eerste 2 dagen bestond alleen uit de opleiding van de inkomend Gouverneurs, waaronder onze eigen Jan Lucas Ket.
Op 9 november waren er 2 seminars. De hele dag stond in het teken van informatie over het Future Vision Plan van TRF en ´s middags was er ook nog een interessant seminar over Communicatie, waar uitgebreid door deskundigen werd gesproken over de mogelijkheden van o.a. Social Media voor Rotary.

Zaterdag en zondag was het eigenlijke Institute, met als thema What Rotarians expect of the future. Ik had de eer dit Institute als gastheer te mogen openen. Lees hier mijn korte speech.

Alle presentaties van de NSRI zijn te vinden op de website.  en ook in het decembernummer van het Rotary Magazine wordt hier aandacht aan besteed.

Charteruitreiking Rotaract Club Alkmaar

Op vrijdagavond 16 november vond de geboorte van weer een nieuwe Rotaract Club in ons district plaats, te weten in Alkmaar. De club heeft als trotse moeder RC Alkmaar, die dan ook alle steun bij de viering van deze charteruitreiking heeft verleend. Zo werd er een heel leuk spel gespeeld dat gemaakt was door Rtn. Ron Wolters, wat absoluut bijdroeg aan de gezelligheid en hilariteit die avond.

De club is het afgelopen jaar al zeer actief geweest met o.a. een running dinner, waarbij veel geld is opgehaald. De 20 leden stonden te popelen om als volwaardige Rotaract Club aan de gang te kunnen gaan met nieuwe projecten, al of niet in samenwerking met hun moeder en de andere Alkmaarse clubs. Voor meer info over de club en hun activiteiten is er een uitgebreide website: www.rotaractalkmaar.nl.

Beste vrienden en vriendinnen: ook via deze weg wens ik jullie een fantastische tijd binnen Rotaract. En jullie weten: Naast Poen ook Doen!

Tijdens mijn rondgang bij de clubs heb ik gemerkt dat er gelukkig  weer enkele initiatieven zijn om in het district nieuwe Rotaract clubs op te richten, dan wel weer nieuw leven in te blazen. Ik steun deze initiatieven van harte en roep andere clubs ook op om hier over na te denken, want de jeugd is graag bereid om goede dingen te doen voor haar omgeving. Laten wij hen daar bij helpen met onze kennis, tijd en soms ook geld. Een betere investering in een leukere en positievere toekomst van de maatschappij en Rotary is haast niet denkbaar!
Want wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.

Deze maandbrief is verstuurd aan alle Rotarians in District 1580
met een geldig emailadres,zoals opgenomen in de ledenadministratie.

november 2012