ROTARY FOUNDATION

Rotary stelt zich een taak

Rotary leden willen in hun directe omgeving helpen maar ook verder weg om de leefomstandigheden van de mensen te verbeteren. Met dat doel werken leden van Rotary Clubs vanuit hun expertise en maatschappelijke betrokkenheid wereldwijd samen. Niet alleen met andere Rotary leden maar ook met partners die dezelfde doelstelling hebben.

Dat kost geld. Daarom is al meer dan honderd jaar geleden de Rotary Foundation opgericht. Dat is het eigen Goede Doelen Fonds waaraan Rotary leden maar ook anderen doneren om de projecten financieel te steunen.

De taak van de Foundation

De Rotary Foundation heeft als doel Rotary te helpen in het streven naar een beter begrip van elkaar in de wereld, goede wil tussen de mensen en vrede door verbetering van de gezondheid, de ontwikkeling en de bestrijding van armoede.

Rotary speerpunt: End Polio Now

Sinds begin 1980 ijvert Rotary voor een kinderverlammingvrije wereld.  Deze desastreuze invaliderende ziekte komt nu alleen nog voor in moeilijk bereikbare gebieden in Pakistan en Afghanistan. Maar het virus kan zich zeer snel weer over de hele wereld verspreiden als de vaccinatiegraad in de wereldbevolking te laag wordt.

Rotary is de initiator van het Global Polio Eradication Initiative. Daarin werken o.a. de WHO en Unicef met Rotary samen. De infrastructure die voor de polio-bestrijding werd opgezet wordt nu ook gebruikt in de controle van de Covid-19 pandemie.

Projecten

Jaarlijks steunt de Foundation circa 1500 projecten in een van de aandachtsgebieden van Rotary en een onnoembaar aantal kleinere lokale projecten. De internationale projecten moeten gedragen worden door de begunstigden en duurzame veranderingen bewerkstelligen. Rotarians werken daarbij samen met de lokale bestuurders en andere NGO’s.