Rotary Tanzania 2011

Tanzania, een wereld van verschil…

In September 2011 ben ik de uitdaging aangegaan, 3maanden werken als Verpleegkundige in een ziekenhuis in Tanzania. Mwananyamala Regional Hospital, een regering ziekenhuis gelegen in de drukke stad Dar es Salaam, Tanzania. Voornamelijk bedoeld voor het verlenen van zorg aan het armere deel van de Tanzaniaanse bevolking. Door in dit ziekenhuis aan het werk te zijn, liep ik geregeld tegen het probleem aan dat er bepaalde spullen niet op voorraad waren. Bijvoorbeeld een ECG -apparaat (Elecktro Cardio Gram). In het ziekenhuis waren twee artsen opgeleid tot Cardioloog. Echter door het ontbreken van het ECG apparaat kon er maar in enkele gevallen een cardiale oorzaak van bepaalde klachten uitgesloten worden. Met behulp van de Rotary-Woubrugge (sponsoring) en Stichting MEDIC Apeldoorn (verkopende partij) heb ik een ECG apparaat kunnen kopen voor dit ziekenhuis. Het apparaat is via DHL transport naar Tanzania verstuurd. Alleen het kopen van een ECG apparaat is in landen als Tanzania niet genoeg. Er moet scholing plaatsvinden over; hoe een ECG te maken, wat te doen bij storing, etc. Met verschillende internationals hebben wij een scholing georganiseerd waarin al deze aspecten aan bod kwamen.

Zonder de Roatary-Woubrugge zou er nu geen werkend ECG - apparaat in Mwananyamala Regional Hospital aanwezig zijn, welke dagelijks de diagnose; hartinfarct uitsluit / bevestigd met alle gevolgen van dien. Namens de directeur van het ziekenhuis Dr. Wandi en mijzelf wil ik de Rotary – Woubrugge nogmaals danken voor de mooie sponsoring!

bilder afrikaaa roomies 035.JPG

bilder afrikaaa roomies 038.JPG P1030032.JPG