Summertour Rotaryclub Alphen-Woubrugge 2011

De Summertour 2011: “Water, A Way of Life”.

In 2011 organiseerde Rotaryclub Alphen Woubrugge, samen met de Rotaryclub Bergen op Zoom een Summertour met als thema: “Water, A Way of Life”. Aan de Tour nemen 18 jongeren deel in de leeftijd van 16 - 18 jaar, afkomstig uit evenzoveel Europese landen en de VS. Een tour duurt 2 weken en wordt door 2 Rotary clubs gezamenlijk (per club 1 week) georganiseerd. Zij zorgen voor huisvesting in gastgezinnen en stellen een programma (inhoudelijk op elkaar afgestemd) samen voor de buitenlandse deelnemers. Rotary International verwoordt het doel als volgt: “The Youth Exchange programmes of Rotary contribute to the process of a better understanding of peace and reconciliation by helping young people to meet and make friends. It is an educational intention of a more subtle consciousness of encounter, dialogue and tolerance”.

Voor onze Summertour vormt water de rode draad: welke invloed hebben Nederland en Nederlanders gehad op het water, en vice versa, hoe heeft het water een rol gespeeld bij onze welvaart en culturele identiteit? Op zaterdag 2 juli reizen onze leden naar Dordrecht, waar we onze vrienden van Rotaryclub Bergen op Zoom ontmoeten voor de overdracht. Na een hartverwarmende kennismaking, een voortreffelijke lunch en de nodige afscheidstranen rijden we naar Woubrugge en Alphen aan de Rijn om onze gasten naar hun gastgezinnen te brengen. Zondag maken onze gasten kennis met beeldend kunstenaar Krikor Momdijan, lid van onze rotaryclub, en krijgen zij de kans om op originele wijze hun land uit te beelden. Maandag is de dag van het Nederlandse polderlandschap. Per fiets (een hele ervaring voor sommigen!) gaan we naar de Molenviergang, die er al eeuwen voor zorgen dat we droge voeten houden, en dat geheel CO2 neutraal. Een windmolen beklimmen en bij de molenaar op de koffie staat ook op het program. Dinsdag is de dag van de 2e Maasvlakte. Hoe maakt Nederland vandaag de dag nieuw land, hoe bereidt het zich economisch voor op de toekomst? Vierduizend voetbalvelden maken indruk. Op de terugreis bezoeken we Rotterdam. Woensdag reizen we per boot van Woubrugge naar Leiden voor een historische wandeling, en ’s-Avond presenteren de jongeren met veel humor hun kunstwerken, en laten zien wie ze zijn en waar ze vandaan komen. Donderdag staat Amsterdam op het program; sommigen kiezen voor een boottocht door de grachten, andere bezoeken het Rijksmuseum. Vrijdagochtend bezoeken we het stadhuis en na een lunch onder een stralende blauwe hemel gaan we waterskien op de Zeegerplas. Een spetterend succes! ’s-Avonds een BBQ bij een van onze leden thuis.

De afscheidstoespraak van de jongeren sprak boekdelen, en was ronduit ontroerend. Deze weken hebben op de jongeren en gastgezinnen een onvergetelijke indruk gemaakt; er is een hechte groep vrienden ontstaan en velen laten de tranen de vrije loop. Zaterdag brengen we onze gasten naar Schiphol. Iedereen voelt het: dit is goed voor jongeren, en goed voor fellowship binnen de club. Zeker voor herhaling vatbaar!