beleidsplan-2021-2022.docx

Rotaryjaar 2021-2022

Hoofddoel: na een digitaal corona jaar weer aandacht voor elkaar en leuke activiteiten met aandacht voor groei van de club

Middelen:

-programma: deel programma ikv thema duurzaamheid in brede zin, minimaal 1 bedrijfsbezoek en een fysieke activiteit, bezoek IHE Delft of spreker IHE, 2 a 4 beroepspraatjes/levensberichten,

4 a 5 thema avonden waarin we op 1 aspect in gaan van duurzaamheid en bespreken wat we er zelf thuis aan kunnen doen (spullen kopen, huis, vervoer, eten, vakantie/gezin??)

-extra sociale activiteiten: 2x tafel van 4/6, kerstdiner met partners, ?

-zomercarrousel ?? (eventueel als het mag fysiek met eigen club?

-bij coronabeperkingen 2 digitale bijeenkomsten, rest annuleren of kleinschalig fysiek

-clubavond standaard tot 20.30 met uitloop tot 2130? (bij beëindigen first class naar leerklooster?)

Focus:

-RCAS heeft (te) veel activiteiten en daarmee grote belasting op de club/leden

-het aantal commissies/activiteiten beperken en aantal leden in commissie beperken tot 3 a 4 (afgezien van uitvoerende leden) en jaarlijks minder wisselen (liefst ca 3 jaar in zelfde commissie

-goede doelen nog iets meer lange termijn/structureel en groter en wellicht concentreren op paar onderwerpen (ipv 7 focusgebieden). Duurzaamheid/leefmilieu nieuw thema onderzoeken voor de club. Streven voor een goed doel met activiteit door leden voor groepsgevoel/zichtbaarheid

Fundraising:

-hout, wijn, leden (iets meer aandacht) (bij hout en wijn 1x per jaar rest leden bij betrekken)

-reserves

-geen extra activiteiten ivm te grote belasting club, tenzij een groot doel ontstaat

Overdracht beroepenmarkt naar Amersfoort

International: weer fysieke bijeenkomst (brighton wel/niet?) met inhoudelijk programma

Jeugd: Beroepenmarkt, IHE Delft, (Ryla, scriptieprijs, nieuws)

Weekberichten: Secretaris en alle leden (geen samenvatting spreker), leden vragen of ze lezen

Extra’s bestuur:

-boek van de maand, 1e woensdag vd maand: Tjakko en Jorijn trappen af.

-begroting in juni naar leden

-huishoudelijk reglement vast laten stellen

Bestuursoverdracht 30 juni:

-we herhalen vorige jaar (hergebruik van de spijkers voor de afstand, partytenten (incl grote joost pieter) voor de sfeer en tegen regen, statafels 3 van tjakko, jorijn? Biettafels en banken om te zitten) bij tjakko in de tuin (zolang er corona is vind de bestuursoverdracht traditioneel plaats in de tuin van tjakko)

catering duurzaam, het lokaal via Jorijn? Welkomst drankje, hapjes, drank

Iedereen krijgt een less is more kaart mee met 4 of 5 onderwerpen die in de loop van het jaar ingevuld kunnen worden.

We zetten een flip over waar iedereen na uitleg zijn eigen speerpunt kan aangeven, (die we nog 2 keer in het jaar terug laten komen)

1 bloem (less is more) pp als dank voor aus, petra en sandra?

Speech volgorde?? Aus?, overdracht ketting

tjakko dankwoord aan aus, petra, sandra, henkjan.

Bekendmaking thema Less is more:

corona zet aan tot bezinning, rotary heeft een 7e focusgebied (sustanability, duurzaamheid), ingrid heeft al presentatie gegeven over duurzaamheid met aandacht voor plastic soep. Dit jaar aandacht aan duurzaamheid met ook instellen apart commissie olv Ingrid. We willen zelf kijken wat we kunnen veranderen en ook kijken of we op lange termijn ook invulling kunnen en willen geven als club aan duurzaamheid. Een 7e focusgebied betekend wel dat we op andere terreinen minder focus dienen te geven (wat gaan we niet meer doen). We hebben de jeugdcommissie nu even niet ingevuld, (we doen al beroepenmarkt en studiebeurs van IHE delft. )

Met duurzaamheid weten we niet waar we naar toe gaan. De club van Rome gaf in 1974 aan dat binnen 30jaar? De grondstoffen op zouden zijn. Het gaat wellicht wat langer duren maar we wonen met onze bevolking zonder gewijzigd beleid de planet helemaal uit. We willen onze kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen ook een fijn leven geven. We zijn als samenleving in staat zaken te veranderen met technologische ontwikkelingen. Maar in dit geval zullen we ons gedrag wellicht ook moeten aanpassen.

Onder leiding van dick, renier en job staan we fanatiek hout te hakken voor het goede doel, maar wellicht worden open haard stokers over 10 jaar verketerd en dienen we excuses aan te bieden voor onze houthakactviteiten.

Onze wijncommissie lijkt wellicht niets verkeerd te doen, want wijn zal er toch altijd blijven? Echter waarom wijn uit nieuwzeeland (Hans Greyl) of Argentine (Salentein). Komt er een co2 toeslag op wijn van ver, of bied de wijncommissie over 5 jaar alleen wijn uit limburg aan (de opwarming zet tenslotte nog even door.)

Gelukkig zijn er ook mensen die hun tijd vooruit zijn. Ralph maakte al een proefrit op een elektrische motor. Hulde. Echter toeren op een motor voor de lol kan natuurlijk niet, of gaan we dan te ver.

Fundamenteel over duurzaamheid nadenken, kun je bijna niets meer doen. Als burger vind je dat de buurman best met de trein kan als burger ga je met het hele gezin de grote reis naar Azie doen. We maken ons er allemaal schuldig aan. Moeten we dan niets doen?

Ik heb wel het voorbeeld van mijn werk op een jeugdkamp in Amerika voor de upperclass jongens uit New York. Het adagium: ze hoeven niets tekort te komen, maar we gaan niets verspillen. Voor ons als bestuur vertalen we dit dat dat niets doen geen optie is. Dat we gewoon nog leuke dingen mogen doen, maar dat we ons bewust moeten zijn van ons handelen en kijken hoe we het soms wat minder kunnen doen.

Tot zo ver het wellicht wat sombere nieuws.

We dienen komend jaar weer fysiek bij elkaar te komen en het leuk en gezellig te hebben want dat is de basis voor de club. En daarna aandacht voor goede doelen en activiteiten. De 2 succesvolle fundraisactiviteiten wijn en hout gaan we de rest van de club ook meer bij betrekken.

Wat kunnen we nog voor leuks doen? Abke vragen door Jorijn. Ik heb nog een huurster gehad die ook zong, kan ik proberen te benaderen als met abke niet wordt?