jaarverslag-rcaw-2022-2023-23-08-2023.docx

Jaarverslag Rotaryclub Amsterdam West

Clubjaar 70, Juli 2022 - Juni 2023

Service projecten:

Voor een serviceclub als de Rotary Club Amsterdam West (RCAW) is maatschappelijke hulpverlening een zeer belangrijke taak. Daartoe zijn de volgende projecten ondersteund (indien nodig) via de Stichting Community Service van de RCAW

1.

Rotary Foundation

2.

Stichting Vrolijkheid. Projecten om kinderen uit Asielzoekers Centra met creatieve bezoeken aan musea op de vrolijken.

3.

Shelterbox: Noodhulp Syrië en Turkije na de aardbeving.

4.

Psycho-sociale hulp voor Oekraïners.

5.

Project Masterchef Junior van Stichting Vooruit. Kookprojecten voor jongeren uit minder bedeelde wijken, via Stichting Rotarkids

6.

Stichting Rookpreventie jeugd.

7.

Financiele steun aan ‘End Plastic Soup’.

8.

Kaas voor kansen. Door ons ondersteunde fundraising voor Stichting Rotarkids.

9.

Koken voor daklozen: RCAW leden hebben als vrijwilligers gekookt voor daklozen op locaties in de Marnixstraat en de Wallen.

Gedetailleerde informatie is te vinden in de jaarverslagen van de commissies en het financiele jaarverslag.

Activiteiten

Er zijn wekelijkse lezingen op locatie verzorgd. 30 bijeenkomsten zijn gehouden in de Koninklijke Industriële Groote Club (KIGC), 2 per ZOOM en 12 op andere locaties. Een overzicht is te vinden in de bijlage.

Deelname aan de Rotary jubileum bijeenkomst in het Olympisch Stadion in Amsterdam op 28 januari.

Deelname aan evenement op 13 mei: ‘’De slimste Rotarian aan de Amstel’ georganiseerd door RC Bijlmer Zuidoost Amsterdam in het Thomas theater.

Lustum viering

Het 14e Lustrum RCAW ter gelegenheid van de 70ste verjaardag van de club. Tien leden van onze zusterclub uit Leonberg-Weil der Stadt hebben meegedaan aan de Lustrumviering.
Op 21 april was een lunch in het KIGC, waar kunsthandelaar Evert Douwes Jr een voordracht hield en ‘echte Rembrandt’ etsen had meegebracht. ’s Avonds organiseerde Sigrid Ivo een diner voor de gasten uit Leonberg.

Op 22 april begonnen we met een boottocht naar Pampus. Er waren 28 deelnemers (leden en partners) vanuit de club, 10 gasten uit Leonberg en 6 oudleden. Na de ontvangst op het eiland zijn de forten bezichtigd olv een gids. Aansluitend was er een diner met speeches van de voorzitters, en waar RC Leonberg een groot bedrag aanbood om mee te helpen met de eerste 3 projecten van bovenstaand overzicht.. Arjan Postma hield een voordracht over het Ijselmeer en zijn vissen.

Op 23 april werd de lustrumviering afgesloten met een rondwandeling in Amsterdam olv Günter Baumann.

De buitengewoon succesvolle Lustrumviering is georganiseerd door de Lustrum Commissie bestaande uit Renée Wijnen (voorzitter), Margo van Kemenade, Jan Blommaart en Daan Aeijelts

Ledenbestand

In Juli 2022 telde de club 31 leden. Aan het einde van het Rotaryjaar nog 29. De terugval is het gevolg van opzeggen van een aantal oudere leden, die de bijeenkomsten niet meer konden bijwonen, of die verhuisd zijn. Het bestuur is acties begonnen om nieuwe leden te werven. Overigens is rond de 30 leden een normaal getal voor de Rotaryclubs in Amsterdam.

Statuten

De statuten van de RCAW zijn gemoderniseerd, waarbij modelstatuten voorgesteld door Rotary Nederland zijn overgenomen.

Financien

Vanwege de hoge kosten verbonden aan de bijeenkomsten in de KIGC staat de begroting onder druk. Zie het financiëel jaarverslag. Daartoe is begonnen om meer bijeenkomsten op andere lokaties te organiseren. Van de 44 bijeenkmsten zijn er 30 in het KIGC gehouden. In 2023-2024 zal dit beleid krachtig worden voortgezet. Verder zijn ledenwerving en mogelijk een fusie met een andere Amsterdamse club opties om de financiële situatie gezond te maken. Onderzoek van de mogelijkheden is gedaan. Er zijn nog geen conclusies getrokken.

Het Bestuur bestond dit Rotaryjaar (2022-2023) uit:
Voorzitter: Sigrid Ivo
Inkomend voorzitter: Renée Wijnen
Secretaris 1: Aart Kleijn
Secretaris 2: Liesbeth Baars
Penningmeester 1: Cormac Petit
Penningmeester 2: Ray van Kesteren

Renée Wijnen heeft haar positie per 31 maart 2023 om persoonlijke redenen neergelegd. Ze is opgevolgd als inkomend voorzitter door Ray van Kesteren. Liesbeth Baars zal in ieder geval voor de periode 1 juli 2023 tot 1 september 2023 de positie van inkomend voorzitter vervullen.

Commissies

Veel van het service werk van de club wordt voorbereid en uitgevoerd in de Commissies. Verslagen van de activiteiten van de commissies is gegeven in de betreffende bijlagen.

AWK 23-8