Filmevent Rotary Club Breda brengt 13.500 op voor Praktijkschool

Rotary Club Breda verrast praktijkschool
met bijzondere opbrengst afgelast filmevent

BREDA - Rotary Club Breda heeft de Curio Praktijkschool Breda vrijdag 12 november verrast met een bijdrage van €13.500. Daarmee kan de school praktische ondersteuning bieden aan leerlingen om hen zo te helpen aan een betere start op de arbeidsmarkt.

De begeleidingsbehoefte van de leerlingen op de Praktijkschool is gevarieerd. Niet alle leerlingen hebben dezelfde talenten en mogelijkheden. Om die reden is er destijds contact ontstaan tussen de praktijkschool en Rotary Club Breda.

De opbrengst is extra bijzonder, omdat deze afkomstig is van het filmevent dat vanwege corona niet is doorgegaan, vertelt voorzitter van de filmcommissie Yolanda Berix. “Normaal gesproken bezoeken zo’n vierhonderd gasten en sponsoren onze Bredase filmpremière. Dit jaar zou dat No Time to Die zijn, de nieuwe James Bond. Vanwege de beperkingen kon deze feestelijke bijeenkomst niet doorgaan. Maar omdat bijna alle bezoekers en sponsoren hun bijdrage hebben omgezet in vouchers, is er toch een heel mooie opbrengst. En daar zijn we onze sponsoren heel erg dankbaar voor!”

Binnen de Curio Praktijkschool in Breda krijgen ook jonge volwassenen die niet meer leerplichtig zijn op verschillende manieren toch nog ondersteuning. Zo is er afgelopen jaren een heftruckopleiding gekomen, waardoor de jongeren een heftruckrijbewijs kunnen behalen. “Daar is veel behoefte aan”, legt begeleidster en pionier binnen de Praktijkschool Tatache van Haagen uit. Ook kwam er de mogelijkheid om te leren lassen. Dit zijn arbeidsmarktwaarde verhogende certificaten.

Binnen de school zijn veel ideeën waar het geld voor gebruikt kan gaan worden. “In nauw overleg met elkaar gaan we zorgvuldig bezien waaraan we dit geld gaan besteden, zodat het bij de juiste leerling op het juiste moment terecht komt”, aldus de school.

Van Haagen geeft enkele voorbeelden. “De school is bezig met uitbreiding van een interne stage voor de afdeling dienstverlening. Daarbij kun je denken aan een nu nog leegstaand magazijn waar leerlingen, levensecht, hun opdrachten kunnen gaan oefenen en uitvoeren. Voor de meiden zouden we graag praktijkmateriaal aanschaffen om basisvaardigheden aan te leren zodat zij bij een kapper terecht kunnen.”