Alternatieve actie Santa Run 2022

Steun Moestuin Amarant en Nora Werkt dankzij alternatieve Santa-actie

BREDA - Bijna zesduizend euro heeft een alternatieve actie van de Rotary Santa Run Breda opgebracht. Het geld van de gezamenlijke actie van de vier Bredase Rotary Clubs gaat naar twee Bredase goede doelen: de moestuin van Amarant in Breda-Noord en Nora Werkt.

Met veel enthousiasme stonden de trotse medewerkers van Amarant afgelopen week klaar om de cheque met een bedrag van €2930 in ontvangst te nemen. Tijdens een korte rondleiding bleek duidelijk dat een bijdrage op zijn plaats is.

Van links naar rechts: Imker Wim Verhoeven, Joost, Ingrid en Dennis (cliënten Amarant) en Wijnand Nijs (Rotary Santa Run Breda).

Belevingsbakken

“Met het geld gaan we de belevingsbakken opknappen”, vertelt een van de begeleiders. De bakken van hout zijn verrot en deels ingezakt. “De belevingsbakken zijn plantenbakken waarin bloemen en kruiden staan waardoor ook mensen in een rolstoel de tuin echt kunnen beleven.” De bakken zorgen daarnaast ook voor een vrolijke aankleding van de moestuin, waar de hele wijk verse groente en honing kan kopen, afhankelijk van het seizoen.

Corné van Nispen, Marc Mutsaars, Nora en Wijnand Nijs (Rotary Santa Run Breda).

Busje voor werknemers

Nora Werkt, dat sinds een jaar gevestigd is aan de Van de Reijtstraat, is werkgever voor mensen met een verstandelijke beperking en heeft als doel deze mensen echt werk te bieden, zoals het maken van knuffels en het samenstellen van pakketjes voor verzending. “Omdat vervoer vaak een drempel is om bij ons werk te komen, willen we een busje waarin we onze werknemers kunnen vervoeren”, vertelt Corné van Nispen. Met een bijdrage van € 2930 is de laatste stap gezet naar zo’n bus. Naamgeefster Nora nam met een brede glimlach de cheque in ontvangst.

Alternatieve actie Rotary Clubs

Het geld is bijeengebracht door verkoop van Kerststollen en Kerstkransen door de organisatie van de Rotary Santa Run Breda. Dit comité, bestaanden uit vertegenwoordigers van de vier Bredase Rotary Clubs, besloot eind november dat een alternatieve actie gepast was.

“Voor het tweede jaar op rij kon de Rotary Santa Run niet doorgaan”, vertelt voorzitter Wijnand Nijs van het comité. “Toch wilden we de goede doelen niet laten zitten. Het is mooi om te zien dat we in korte tijd zo’n vierhonderd lekkernijen hebben weten te verkopen, maar ook dat veel mensen besloten een extra donatie te doen.”

Het succes van de actie verraste ook het comité. “Daarom kijken we ook of we de actie dit jaar kunnen herhalen”, vertelt Nijs. “Maar daarnaast hopen we dit jaar ook kort voor Kerst de funrun weer te organiseren, want een lint van honderden rennende kerstmannen, dat blijft een fantastisch gezicht.”

Meer over de Santa Run is te vinden op breda.rotarysantarun.nl