Goede doel Bourgondisch Boxmeer 2016

Goede doel Bourgondisch Boxmeer 2016:

Stichting Fuhara Orphans

Rotary Cuijk~Maaskant ondersteunt dit jaar met de opbrengsten uit Bourgondisch Boxmeer: Stichting Furaha Orphans, Homa Bay, Kenia.

Stichting Furaha bouwde in 2013-2014 een weeshuis voor 25 kinderen én een basisschool die toegankelijk is voor de weeskinderen maar tegelijkertijd ook voor de omwonende kinderen. De weeskinderen wordt onderdak geboden, daarnaast kunnen alle kinderen deelnemen aan het onderwijs en worden zij voorzien van voeding, kleding en medicatie als dit nodig is. Bovendien worden kinderen in een veilige omgeving, én op verantwoorde wijze begeleid naar een toekomst waarin ze een zelfstandig leven kunnen leiden met een beter perspectief.

In de afgelopen paar jaren is er al veel gerealiseerd. Zo werd bijvoorbeeld het huis, -een thuis-, gebouwd voor de weeskinderen. Dit huis wordt gerund door een vaste “moeder”, wat inhoudt dat er nu elk moment van de dag iemand voor de kinderen is. Ook werd er geïnvesteerd in schoolmaterialen en kunnen de docenten nu met de juiste schoolboeken werken. Ook werd een groententuin aangelegd en recent een toiletgebouw gebouwd.

Wat staat er gepland voor 2016-2017

Voor dit jaar staan o.a. de aanpassingen van het huidige gebouw op de planning, maar ook de watervoorzieningen, (i.s.m. stichting Namelok uit St. Anthonis, eerder gesteund door Rotaryclub Cuijk-Maaskant).

Daarnaast wordt er gewerkt om voorzieningen voor het voortgezet onderwijs te kunnen realiseren. Hiervoor zijn o.a. nieuwe klaslokalen nodig en er worden praktijkleersituaties gecreëerd zoals werken in de groentetuin, naailessen, vee/kippen verzorgen etc.