Platform Woudenberg voor Oekraïne

Woudenbergers sloegen eind februari de handen ineen om samen hulp te bieden aan Oekraïne. Doel is Oekraïense vluchtelingen tijdelijk onderdak in Woudenberg te bieden zodra dat nodig is, op termijn levensmiddelen in te zamelen en morele steun te bieden.

Rotary Woudenberg-Scherpenzeel werd gevraagd hier onderdeel van te zijn. Inmiddels worden 61 Oekraïense mensen opgevangen, verdeeld over 17 gezinnen. De gezinnen worden ondersteund door veel vrijwilligers van het platform.

Behalve de opvang zijn de nodige activiteiten al in gang gezet. Zo is er wekelijks een kookavond; een plaatselijk restaurant stelt zijn ruimte met keuken beschikbaar. Rotary zorgt voor de ingrediënten. Daarnaast wordt ‘s ochtends aan kinderen les gegeven, zijn er sportactiviteiten, is kerkbezoek mogelijk en kan er worden gefietst en gewandeld. Verder zijn er koffiebijeenkomsten en wordt Engelse les gegeven. Zolang er nog geen geld van de overheid beschikbaar is, wordt ook gezorgd voor financiële ondersteuning.

Op de website van www.woudenbergvooroekraine.nl staat veel informatie over de opvang. Saillant detail: veel van de gezinnen die nu in Woudenberg wonen zeggen tegen hun familie die op de vlucht zijn dat ze naar Woudenberg moeten komen omdat het daar goed is geregeld. Waar een klein dorp groot in kan zijn!