Maandbrief januari 2022

MAANDBRIEF JANUARI 2022

Traditioneel wordt één District Assembly (Algemene Ledenvergadering) gehouden tijdens de PETS (Inkomend Voorzitters Training). De oud-gouverneur legt financiële verantwoording af en de inkomend gouverneur presenteert zijn plannen. Dat voelt voor velen niet logisch aan: alsof een bedrijf zijn jaarverslag pas na een jaar presenteert.

Daarom gaan we dat van nu af aan scheiden. De verantwoording gebeurt jaarlijks vóór eind september. Inkomend gouverneur Aad Otto presenteert 18 en 19 maart zijn plannen bij de PETS. De inkomend voorzitters dit jaar boffen, ze krijgen een heuse Rotary-boost in Kontakt der Kontinenten in Soesterberg. De zaterdagochtend is een aanrader voor alle Rotarians. Er zijn workshops over ledenbeleid, Rotary Foundation, jeugdprogramma’s, vocational en ook de webmasters worden bijgepraat over de laatste mogelijkheden. Iedereen is daar welkom. Dus: save the date! In de februari-maandbrief volgt meer info.

Maar in januari was er nog een deels ‘klassieke’ Districts-Assembly, gecombineerd met sprekers van de Inspiratiedag. We waren te gast in het BTG-gebouw van Petra Claessen. Ron Bolderman en Jan Willem van Riet (Financiële Commissie gaven een jaarverslag van 2020-21 en werden online gedechargeerd.

Daarna - en dat was dit jaar voor het eerst - heb ik namens Nel Sangers, Voorzitter van De Rotary Foundation van het District (DRFC), gemeld welke District Grants zijn toegekend in 2020 -2021. Acht clubs kregen 30.300 euro aan District Grants.

Er volgden twee workshops: ‘Succesvol ledenbehoud en werven na Corona’ en ‘Hoe inclusief ben jezelf’. Maar liefst 106 deelnemers deden mee aan deze online Districts-Assembly. Een groot succes dus!

Het Rotary maand-thema was Vocational Services. Het landelijk seminar kon niet doorgaan en is verschoven naar 24 september. Gelukkig gaat onze D1570 discussie-avond Vocational Services wel door. Die wordt georganiseerd door Elske van de Fliert (voorzitter van Vocational Services). Alle voorzitters Vocational Services van de clubs zijn uitgenodigd. De uiterste inschrijfdatum is verlengd naar 10 februari. Je kunt je HIER nog aanmelden.

Nog een paar zaken die ik onder jullie aandacht wil brengen.

In mijn eigen club RC Huizen-Gooimeer gebeuren er mooie dingen. Zo ondersteunen wij met de stichting Blessed Sun in Kenia die is opgericht door Marjolein Ronday (dit jaar voorzitter van mijn club) en haar man John Gathu.

RYLA (Rotary Youth Leadership Award) is een kans voor talentvolle en ambitieuze jongeren. Rotaryclubs betalen de kosten van deze een unieke leiderschapstraining.  Dus: geef als club jongeren dit perspectief!

Meer kennis, meer Rotary! Is de slogan van het Rotary Leerinstituut. De workshop in januari ging niet door maar er komt natuurlijk een nieuwe datum. Kijk op de website van de RLI en schrijf je in voor de serie workshops voor het volgend Rotary jaar.

Dan kunst, mijn vaste onderwerp! Daar wil ik aandacht vragen voor Hans Roelofsen van RC Naarden-Bussum. Na een geweldige carrière als bassist organiseert hij nu op het hoogste niveau kamermuziek en operaproducties in een bijzondere ambiance.

Zoals gezegd: het was Vocational maand. Hier lees je wat Rotary wereldwijd voor impact heeft via onze Rotary Foundation.

We maken een start met Empowering Girls Commissie. Youetta de Jager pakt dit op; eerder deed ze dat bij DEI. Vrijdag 4 februari is er een intern seminar om Youetta te voeden met ideeën voor een programma van haar commissie. Er zijn al geïnteresseerden voor de commissie, maar er is nog plaats voor jou, dus wees welkom!

Ik besluit met het laatste nieuws over het Rotary-festival in mei. Ik heb er nu al zin in!