DEI en waarom ik meedoe

“Diversiteit is uitgenodigd worden voor een feestje, inclusie is mee mogen dansen en mogen kiezen welke muziek er wordt gedraaid.”

Het begin

Een paar maanden geleden hadden we onze eerste vergadering, in de voorbereiding op het gouverneurschap van Coen Hoencamp. Online en een beetje onwennig, maar in alle opzichten inclusief. Luisterend naar elkaar, nieuwsgierig naar elkaars inzichten. Waarom heb ik me bij deze groep mensen gevoegd?

Inclusie is een onderwerp dat mij persoonlijk aan gaat. Als kind van een zwarte en een witte ouder zag ik nooit het verschil tussen beiden. Totdat de buitenwereld mij erop wees dat mijn vader anders, en minder was. En ik dus ook. Maar dat heb ik nooit willen accepteren. Anders zijn en om die reden ongelijkwaardig behandeld worden was en bleef voor mij onacceptabel. Ieder mens heeft het recht er te zijn en mee te doen. Om die reden houd ik van plaatsen waar mensen welkom zijn, ongeacht wie ze zijn en waar ze vandaan komen. Zo ben ik Rotary ook binnen gestapt: als een plaats waar voor iedereen die bereid is om zijn of haar talenten in te brengen een warm welkom is.

Rotary is een organisatie die diversiteit hoog op de agenda heeft. Het is een actueel onderwerp, dat heel veel aspecten kent en daarom soms nog best lastig kan zijn, maar op heel veel manieren in de context van Rotary terug te vinden is. Niet voor niets, want inclusie is een eigenschap die we hard nodig gaan hebben om de complexe vraagstukken die spelen in de wereld, te helpen oplossen. Dat zie ik zelf ook dagelijks terug in mijn werk in IT en overheid, waar ik met collega’s en gemeenschappen werk aan de innovaties die nodig zijn, op sociaal en technologisch vlak, om de digitale samenleving van morgen vorm te geven op een manier die recht doet aan ieder mens. En plaats biedt voor ieder mens.

DEI visie

DEI is een benaming die uit drie termen bestaat: Diversiteit, Equity en Inclusie. Wat betekent dat binnen de context van Rotary?

Diversiteit
Rotary verwelkomt mensen vanuit alle achtergronden, culturen, belevingen, en identiteiten.

Equity
Rotary streeft naar gelijkwaardige behandeling, kansen, en bevordering van alle Rotary deelnemers.

Inclusie
Rotary werkt aan ervaringen waarbij iedereen welkom is, wordt gerespecteerd en op waarde geschat als mens.
In de gloednieuwe commissie DEI zien we Rotary als een club van mensen die aantrekkelijk en uitnodigend is naar mensen die daarbij willen horen; waar leden hun talenten mogen inbrengen en zich persoonlijk ontwikkelen. Waar zij de ruimte voelen zichzelf te zijn en zich te uiten.

Rotary is een club van mensen die de handen uit de mouwen steken en samenwerken met partners aan maatschappelijke doelen in een sfeer van gelijkwaardigheid en empathie.
Rotary is open en transparant, toegankelijk en veilig.

Meer weten en meedoen?

Omdat we open en transparant zijn, willen we jullie van harte uitnodigen samen met ons op reis te gaan en te ontdekken hoe we hier betekenis aan kunnen geven in wat wij als Rotary leden bijdragen. In onze eigen directe omgeving, in de club waar we actief zijn, en in de gemeenschap waar we deel van uitmaken. Ben je benieuwd hoe jij of jouw club kan bijdragen aan deze ontwikkeling, mail me: Youetta@yahoo.co.uk

Youetta de Jager