Zes jaar Districtscommissie Vocational Service 1580

Zonder Vocational is er geen Rotary

Het is mei 2016 als Carola de Ruijter en Piet van Mourik aan de keukentafel zitten bij Ko Ariëns. Ko is dan de Districtstrekker Vocational Service. Er worden ideeën uitgewisseld. Een paar maanden later stapt Ko op. Carola en Piet steken de koppen bij elkaar en vragen zich af waarom zoveel clubs in het District geen Commissie Vocational Service hebben. In hun ogen toch de ‘ziel’ van Rotary.

Juist omdat in maatschappelijk opzicht veel speelt in het kader van ethiek en maatschappelijk verantwoord handelen besluiten zij hier een ‘schwung’ aan te gaan geven. De slogan ‘Zonder Vocational is er geen Rotary’ doet opgeld.

Vocational Service is de sleutel

Het inhoudelijke kompas dat Carola en Piet kiezen is kritisch kijken naar de huidige samenleving en de eisen die deze stelt aan mensen die nodig zijn. Leiderschap vandaag de dag gaat minder om hiërarchie maar om zelfmanagement en kunnen opereren in netwerken. En dat vraagt handen en voeten geven aan de essentie van Rotary op zijn 21e eeuws.

Vocational Service is daarbij de sleutel. Van meet af aan is het uitgangspunt dat moraal niet gaat om elkaar de maat te nemen. Vocational zal gaan om reflecteren waarbij Rotarians het vertrouwen krijgen om vanuit zichzelf te praten en te beslissen over welk onderwerp ook.

Teamwork, initiatief, besluitvorming, organiseren en leiden

Uit praktische overwegingen wordt Piet voorzitter. Eerste stap is opzetten van een Districtscommissie en zoeken naar nieuwe commissieleden. De fellowshipcriteria behelzen teamwork, initiatief, besluitvorming, organiseren en leiden. Al snel bestaat de commissie uit Candy Duinker, Marco Bijl, Piet van Mourik en Carola de Ruijter en zijn de commissieleden actief bij de PETS, gaan op bezoek bij een aantal regio’s, organiseren dilemma avonden bij clubs en Piet overlegt met de Inkomend Gouverneur Rutger Mazzel over het handen en voeten geven aan Vocational Service op Districtsniveau. Dit geeft een extra push aan de commissie. Piet heeft zich in 2017 al in de Districtsraad en in het Landelijk Overleg Vocational Service genesteld.

Werkplan, budget en heldere communicatie

Intussen is het 2018 en de Districtscommissie wordt versterkt met Edward van der Zwaag. Hoewel hij aanvankelijk zegt niet zeker te zijn mee te willen doen zal hij snel uitgroeien tot een belangrijke pijler van de commissie met name door de inbreng van het Lagerhuisdebat. Tegelijkertijd professionaliseert de commissie verder door invoeren van een ‘portefeuilleverdeling’, een werkplan, een eigen budget en heldere communicatie via de Districtswebsite. Naast de optredens bij de belangrijkste Districtbijeenkomsten beginnen aanvragen voor Lagerhuisdebatten en Dilemma-avonden binnen te lopen.

Waarom bestaan we, wat drijft ons en wat willen we bereiken

Eind 2019 is de inzet en de inspiratie van alle commissieleden op een top. Tijd voor een evaluatie die loopt langs de vragen ‘waarom bestaan we’, ‘wat drijft ons’, ‘wat willen we bereiken’, ‘wat willen we volgend jaar’ en ‘welke acties volgen eruit’. Belangrijke toekomstige basisvoorwaarde is de commissie in de toekomst zo in te richten dat er een ruimtelijke spreiding van de leden over het District komt en – misschien nog belangrijker – een evenwichtige leeftijdsopbouw in de samenstelling van de commissieleden. Snelle aanpassing in werken is nodig doordat de Coronagolf over ons heen komt. Marco Bijl heeft uit gezondheidsoverwegingen afscheid moeten nemen van de commissie. In juli 2020 worden Winnie van Koldam en Jurjen Kuipers verwelkomd en in oktober Rotaracter Corianne Kloosterziel.

Kennis, kunde en kwaliteit

Intussen zetten alle commissieleden hun kennis en kunde in om kwaliteit te garanderen bij clubpresentaties, Districtsbijeenkomsten, Rotaryfestivals, RLI, Rotaracters, RBC’s, Districtsraad en Landelijk overleg Vocational Service. Dat de Districtscommissie Vocational Service ijzersterk is bewijst de digitale seminar tijdens de PETS op 8 maart 2021. Rechtstreeks vanuit een tv studio in Amersfoort blijven tot het einde toe 90 al dan niet potentiële nieuwe voorzitters aan het computerscherm gekluisterd. Als in februari 2021 lid-van-het-eerste-uur Carola de Ruijter de commissie verlaat wordt in april 2021 haar plaats ingenomen door Bernard Karsten. In verband met een verhuizing zal secretaris Winnie van Koldam ons in het najaar van 2021 verlaten en neemt Corianne Kloosterziel het van haar over.

Debat en discussies

Intussen gaan de activiteiten gewoon door. De website wordt opgebouwd en de commissie levert een forse input aan het landelijke Vocational seminar op 5 februari 2022 en een Lagerhuisdebat tijdens het Rotaryfestival op 15 mei 2022. Op 19 december 2022 geven Candy en Piet te kennen per 1 juli 2023 de commissie te (moeten) verlaten. Piet gaat zich richten op het Rotary Leer Instituut. In dezelfde vergadering verbindt Sharon Smit zich aan de commissie.

Diversiteit, Gelijkwaardigheid en Inclusie

Op dat moment ruim 6 jaar na de start is het doel ruimtelijke evenwichtigheid over het District en evenwichtige leeftijdsopbouw van de DCVS bereikt. Op 15 april 2023 zal de commissie weer van zich laten horen via een imposante workshop tijdens de PETS. De DCVS staat nu voor de grote uitdaging om de komende periode handen en voeten te gaan geven aan het beginsel Diversiteit, Gelijkwaardigheid en Inclusie. De commissie Vocational Service is er meer dan klaar voor. Tot aller genoegen dient Jurjen Kuipers zich aan als nieuwe voorzitter per 1 juli 2023. De toekomst van Vocational Service in District 1580 zal onder leiding van Jurjen zeker goed komen met als vicevoorzitter Edward van der Zwaag, secretaris Corianne Kloosterziel, Sharon Smit met portefeuille DEI en Bernard Karsten als webmaster en digitale communicatie.

Piet van Mourik, juli 2023