Maart 2005

Nieuwsbrief maart 2005

Beste mede Rotarians van het district 1580

De week van 23 februari 2005

Uit de weekberichten blijkt dat veel Rotaryclubs het 100-jarig bestaan van Rotary International op gepaste wijze hebben gevierd. Zowel de landelijke pers TV, radio, regionale omroepen en bladen namen artikelen op over de jarige Rotary. In het Munthuis te Utrecht werd in het kader van een eeuw Rotary International, een bijzondere penning geslagen. Alle clubs kunnen die bestellen en inzetten om hun potje voor community service te ondersteunen. De speciale editie van het Algemeen Dagblad anno 1905, met daarin veel wetenswaardigheden over Rotary werd bij alle Rotaryclubs bezocht en op de clubbijeenkomsten uitgereikt. De Haagse clubs hadden in het kader van “world understanding and peace” een kort symposium in het Vredespaleis. De regio Alkmaar had een goed bezochte voortreffelijke avond georganiseerd, de regio Zaanstreek-Waterland combineerde de 23e met een intercity meeting en de regio Amstelland en Meerlanden organiseerde afgelopen zondag de succesvolle slotronde van een debating wedstrijd.

Naast het vieren werd Rotary meer dan ooit naar buiten gebracht.

In dit kader wijs ik nog eens dat we op 16 april met een grote groep Nederlandse Rotarians tijdens ons landelijke Rotary congres te Den Haag ons zullen bezinnen op waar wij voor willen staan en daarnaast ook vooral feestelijk willen stilstaan bij een eeuw Rotary International en 80 jaar Rotary Nederland. Uit de antwoorden op de vraag in de blauwe formulieren hoeveel leden van de club de districtsconferentie zouden bezoeken, leidde ik af dat er een tekort aan plaatsen zouden zijn. Helaas is dat niet het geval en zijn veel clubs uit ons district blijkens de inschrijvingen nog niet vertegenwoordigd. Er zijn nog een aantal kaarten verkrijgbaar. Wacht niet tot het laatste moment met uw inschrijving, want dan zou u teleurgesteld kunnen worden.

Maart heeft als internationaal Rotarythema World Rotaract Week

Rondom 13 maart valt traditiegetrouw de World Rotaract Week. Op 13 maart 1968 werd de eerste Rotaract Club opgericht in Charlotte, USA. Dit jaar is de Rotaractweek van 7 – 13 maart. Er zijn meer dan 7.700 Rotaract Clubs, in 159 landen. Voor de ruim 177.000 Rotaractors (in de leeftijd van18 – 30 jaar) staat Service hoog in het vaandel. In ons District zijn mede door ondersteuning van een aantal actieve Rotaryclubs met wisselend succes Rotaract Clubs actief. Meer informatie over World Rotaract staat op de web site: www.rotary.org/programs/rotaract Maart is de maand om de hand uit te steken naar de Rotaractors en hen het gevoel te geven werkelijk tot de Rotaryfamilie te behoren. Nodig hen eens uit op een clubbijeenkomst of doe samen een community project.

Vrouwen in Rotary

In de contacten met de pers rondom het 100-jarig bestaan, komt steeds de vraag naar voren hoe staat het met vrouwen als lid van Rotary. Dan is het aardig als we de stand kennen binnen ons district. Er is nog één club die – voor zover dit statutair al zou kunnen – niet open staat voor vrouwen als lid van de club. Zes clubs van de 71 kennen nog geen vrouwen onder hun leden. Het district heeft momenteel 2957 leden waarvan 384 (13%) vrouw.

Oproep voor vrijwilligers in het kader van Polio de Wereld uit

Honderdduizend Indiase Rotarians, Rotaractors, Interactors & Innerwheel leden hebben zich gecommitteerd om Polio de wereld uit te helpen. Er ligt een vraag voor vrijwilligers om te helpen op de immunisatiedagen 10 april en 15 mei 2005. Als u in die tijd naar India reist bent u van harte uitgenodigd om hier aan deel te nemen. Er is een beperkte mogelijkheid voor home hospitality.

Contactclub

Via de interlandcommissie Nederland – Polen vraagt bereikt mij het verzoek van de Rotaryclub uit Chestachowa (Polen) dat zij bij voorkeur zoeken naar een Nederlandse club als contactclub. Wilt u reageren doet u dat rechtstreeks bij de interland commissie of via mij.

Reminders ( deze maken een maandbrief noodzakelijkerwijs extra lang)

Rotary Foundation

De tijd gaat snel. Daarom doe ik een dringend beroep op de clubs die dat nog niet hebben gedaan om hun jaarbijdrage over te maken. Uw bijdrage aan de Foundation betekent dat wij met onze uitgestoken hand de minder fortuinlijke medemensen een beetje kunnen helpen en wij een concrete invulling kunnen geven aan een van onze Rotary idealen: Worldunderstanding. Helpt u mee dit jaar € 100.000 in ons district bij elkaar te krijgen? Er wordt op u gerekend.

Attendance opgave aan de RAN

Aan de hand van een uitdraai heb ik moeten constateren dat een groot aantal clubs nog geen opgave heeft verstrekt over de maand december. Graag verzoek ik de clubs die dat nog niet hebben gedaan dat op korte termijn te doen zodat de eerste helft van het jaar door de RAN kan worden afgesloten.

Bijdrage kosten Rotary International

Een aantal clubs heeft nog niet voldaan aan de halfjaarlijkse afdracht aan Zürich. Wordt via internet betaald dan is dat de goedkoopste manier. Betalingen moeten nu worden gedaan op de Deutsche Bank IBAN DE 5130 07001 00255 Bic code DEUTDEDD.

Opgave leden en bestuursleden voor het jaarboek 2005-6

Een dringend verzoek om de mutaties in het ledenbestand direct door te voeren in het Lead bestand, zodat bijvoorbeeld nieuwe leden ook de Rotarian krijgen en leden die uitgeschreven zijn niet meer. Het blijkt bij de opgave van nieuwe bestuursleden dat Rotarians bestuurslid worden, zonder dat zij in het bestand voor komen als lid. Geeft u ook u even de bestuurssamenstelling voor het jaar 2005-6 door aan de RAN.

Activiteiten kalender

2 maart tot 15 april

Rotary Centennial tentoonstelling WEL DOEN, in de Amstelkerk, A’dam

12 maart