De paardenbiefstukken van Rotary; door Tom Tossijn - Districtredacteur

De paardenbiefstukken van Rotary

http://www.rotary.nl/d1580/nieuws/gouverneursbrieven/column/column201301.doc/column201301-1.pngHet grootste schandaal van de laatste weken schijnt het verwerken van paardenvlees in rundvleesproducten te zijn. Als eerzaam klant van de Biefstukkenkoning of Albert Heijn denk je een lekkere sappige runderbiefstuk te kopen – maar het is vlees van paard dat op je bord ligt. Nu is er op zich niets mis met paardenvlees. Sterker: paardenvlees is best smakelijk en mals. Het lullige is hooguit dat je als consument iets koopt waarvan de verpakking niet klopt met de inhoud. Je wordt bedonderd door het vlees-establishment dat winst belangrijker vindt dan de betrouwbaarheid van de eigen producten.

Die associatie krijg ik ook met de grote woorden van Rotary wereldwijd, die ons telkenmale worden voorgetoeterd in vele uitingen van Rotary International. Termen als wereldvrede, internationaal begrip en wereldwijde fellowship buitelen over elkaar heen in een opgeblazen streven om paardenvlees als rundvlees te verkopen. De vorige Rotary-wereldpresident Banerjee introduceerde ook weer zo’n omineus thema: “Reach Within to Embrace Humanity”. Maar het wordt nogal hilarisch als hij Uganda noemt als land waar zoveel ministers en officials Rotarians zijn, want dat zou zo goed zijn voor dat ontwikkelingsland. Wat hij er niet bij vertelde is dat Uganda vorig jaar de twijfelachtige eer had het meest van alle oost-Afrikaanse landen te lijden onder corruptie en overheidszwendel. Dat zet Rotary in zo’n land toch wel in een ander daglicht. “Build peace” is ook zo’n opgeblazen thema van goedwillende bovenbazen. Ik krijg daar nogal storende associaties bij. Wereldvrede? Toe maar – dat Rotary dat in een jaartje presidentschap kan bewerkstelligen is toch wel heel mooi. “Slager, doet u mij nog maar een onsje runderbiefstuk”.

Zo beschouwd maakt Rotary zich schuldig aan het verkopen van paardenvlees als rundvlees. Ontegenzeggelijk is Rotary een deel van het establishment, met alle parafernalia die daarmee gepaard gaan: grote koperen plakkaten op revers, een hoop officieel gedoe, veel gebakken lucht door zich belangrijk wanende captains of industry in driedelig krijtstreep op cocktailparty’s en congressen. Maar wat erin zit klopt niet met de werkelijkheid. Grote woorden en omineuze termen vormen immers niet de essentie van onze kleine maar o zo belangrijke Rotary-daden. Het is al lastig genoeg om zonder hoog van de toren geblazen pay-offs over wereldvrede, internationale broederschap en wegvallende grenzen ons service-ideaal in de praktijk te brengen.

Rotary is juist zo belangrijk vanwege de vele kleine stapjes: om in eigen dorp of stad, of in er toe doende ontwikkelingsprojecten, praktische dingen te doen die voor de gewone buurt- of dorpsbewoner, voor de hongerige of gehandicapte, voor het straatkind en de wijkverpleegster zo nuttig en herkenbaar zijn. In het egalitaire Nederland hanteert menige Rotaryclub de drie B’s: Betrouwbaar, Betrokken en Beschikbaar. Daar kan nog wel een vierde B bij: Bescheiden. Laten we vooral op een bescheiden manier doorgaan met paardenvlees als paardenvlees te verkopen: gewoon door betrouwbaar en ethisch zaken te doen, door betrokken te zijn op datgene wat er misgaat in je eigen dorp, wijk of stad en door beschikbaar te zijn om daar iets aan te doen.

Mals paardenvlees produceren is al lastig genoeg.