PETS 2022

Het President Elect Training Seminar (PETS) is in elk Rotaryjaar verplicht voor de inkomend voorzitters, die op 1 juli van start gaan. Op zaterdag 19 maart jl. was het zover in ons district. En kwamen bijna alle 80 inkomend voorzitters naar het Amsterdam Art Center, een creatieve locatie die mooi aansluit bij het nieuwe jaarthema IMAGINE Rotary.

Het was een PETS met veel informatie, presentaties en interactie voor de inkomend voorzitters die er duidelijk veel zin in hebben. De rode draad was natuurlijk het nieuwe jaarthema van de inkomend Rotary International President Jennifer Jones: IMAGINE Rotary.

Madelon: "'Ik heb enorm veel zin in om er samen met jullie een fantastisch Rotaryjaar 2022-2023 van te maken, deze dag heeft mij veel energie en inspiratie gegeven, ik verheug mij op de samenwerking en hoop dat we met elkaar onze dromen voor de Rotary, Rotaract en de samenleving kunnen waarmaken, IMAGINE!"

• Het Rotaryjaar 2022-2023 waar we, vanaf 28 januari 2023 als RC Amsterdam 100 jaar wordt, het 100-jarig bestaan van Rotary groots gaan vieren met de 100 jaar Rotary-Estafette.
  • Het jaar waarin we de ledenbetrokkenheid gaan verhogen en iedere club vitaal en krachtig is.
  • Het jaar waarin we als clubs nog aantrekkelijker zijn voor nieuwe leden.
  • Het jaar waarin we allemaal meedoen met EndPlasticSoup en onze individuele footprint verlagen.
  • Het jaar waarin we allemaal een fundamentele bijdrage leveren aan de Rotary Foundation.
  • Het jaar waarin we de hoogste score van het land hebben met de End Polio Now tulpenbollenactie en Polio de wereld uit is
  • Het jaar waarin alle clubs uiteraard door blijven gaan met al die prachtige projecten in ons District.
  • En hopelijk een jaar met vrede zonder oorlog en zonder Corona! IMAGINE!

Korte terugblik

Om 09.30 uur opende gouverneur Harald Been de PETS. Madelon de inkomend gouverneur gaf vervolgens een toelichting op het nieuwe jaarthema IMAGINE Rotary en de speerpunten voor 2022-2023.  Emma Groen en Rob Beemster inspireerden de deelnemers met een indrukwekkend presentatie over Covid19 en End Polio Now.

Daarna was het tijd voor interactie, de workshop "Hoe vitaal is jouw club", werd onder leiding van Esther Janssen en Tineke Sijp van de Districtcommissie Ledenbeleid een behoorlijk energieke sessie. En ter afsluiting van de ochtend, waren er twee mooie voorstellen uit de regio, 1 voor 100 jaar Rotary en 1 voor Ledenwerving waarna er een zeer interessante dialoog was over de projecten en acties die er worden gedaan in het kader van Rotary Helpt Oekraïne.

Tijdens de pauzes kon men naar de zogenaamde ''knutselkamer''’ waar men geïnspireerd door het thema IMAGINE Rotary aan de slag kkon om een eigen schilderij te maken, er zijn tal van bijzondere kunstwerken gemaakt.

Na de lunch, werden de overige bestuursleden en geïnteresseerden welkom geheten door Harald. En was het de beurt aan Barbara van Goethem,  Districtcommissie Duurzaamheid en Leefomgeving om het belang van dit focusgebied goed onder de aandacht te brengen. Daarna werd het digitale Impact game gespeeld (dat door clubs ook gespeeld kan worden). Ter afsluiting gaf Louise Vera van de Districtcommissie Ledenbeleid een lezing over de Nieuwe clubvormen.

Na de pauze was er 1 ronde waar een keuze gemaakt was voor 1 van de vier workshops, en ondanks het feit dat iedereen al veel informatie had gehad werd er zeer actief geparticipeerd. Rutger Mazel PR en Communicatie, Jack Groot en zijn team over de Rotary Foundation, Piet van Mourik over Vocational Service en Gerben Kloosterziel over Rotaract. Tijdens de District Assembly keek Harald met ons terug- en vooruit op zijn Rotaryjaar en werd de conceptbegroting 2022-2023 aangenomen. En uiteraard werd de PETS afgesloten met een borrel.