Open avond voor nieuwe leden

VERSLAG BIJEENKOMST RC HEERENVEEN

Aan: Allen Rotary Club Heerenveen
Van: Bodo Agterhof
Datum vergadering 20-11-2023

1. Opening.

Onze voorzitter Inez Hoekstra opent de bijeenkomst.
Er zijn vanavond 23 leden aanwezig van de Rotary Club Heerenveen, welkom.
Ze heet alle 18 introducés van harte welkom en is super blij met deze opkomst.
Ook heet ze hartelijk welkom Douwe Hardenberg en Frits Gosman. Zij zijn van de AI Consultancy Group (www.aicg.nl) en verzorgen een presentatie over Chat GPT.
In totaal zijn er 43 personen in de zaal: allen welkom!
We doen even een kort en krachtig voorstelrondje en trakteren alle gasten graag op buffet, een drankje, koffie en thee.

2. Arthur Scholtmeijer presenteert Rotary

Geen droge factsheet. Wel vertelt Arthur wat hem zelf inspireert aan de club.
Rotary is in 1905 opgericht in Chicago tijdens de enorm groeiende industrie met soms erbarmelijke arbeidsomstandigheden. Paul Harris miste de sociale betrokkenheid en wilde wat goeds doen voor de mensen. Samen met 4 vrienden richtte hij The Rotary op, waarbij ze elke week roteerden en bij elkaar kwamen bij 1 van de 5 oprichters.

We komen elke maandagavond bij elkaar. Zo’n avond is heel eenvoudig. Om 17.45 uur ontmoeten we elkaar in de bar, om 18.15 uur gaan we aan tafel, om 20.00 uur eindigt de bijeenkomst, je kijkt thuis nog wat tv, je gaat tukken en staat op dinsdag fris op.

Waar draait het om? Om elkaar beter leren kennen, om het toepassen van hoge ethische normen op de werkvloer en om internationale kameraadschap.

Er zijn wat pensionado’s lid. Weet je wat zo leuk is? Ze hebben veel kennis & ervaring, je kunt lekker met ze sparren en ze zijn heus niet onder de indruk van mijn mislukkingen.

Rotary zit over de hele wereld. Waar je ook met vakantie bent, er is overal een Rotary waar je gewoon binnen kunt stappen en waar je welkom bent.

Vorige zomer hebben we trouwens kids van over de hele wereld ontvangen voor een week zomerkamp. Zo verbreden ze hun horizon en ervaren activiteiten in harmonie.

Over harmonie gesproken …  Dat kan de wereld op dit moment goed gebruiken! We gaan door met Polio bestrijden. Nog even en het is de wereld uit. Laten we samen meer verbinding de wereld in helpen.

3. Douwe Hardenberg over Chat GPT

De slogan van Douwe: Droom geen kleine dromen, die doen het bloed niet stromen.

Graag legt hij de lat telkens wat hoger. Net voor Corona liep hij de marathon in New York, sinds een jaar leeft hij alcoholvrij en een maand geleden rende hij de ultra run van 100 km. in de Drentse bossen.

Douwe is docent MBO in Groningen en gek op informatie. Om die ultra run te doen, zocht hij op internet naar de gevaren, mogelijke risico’s, tips en trainingsschema’s.

In februari was er ineens AI. Dat was een soort van big bang. Gezien Douwes dorst naar kennis was het liefde op het eerste gezicht. Nu is het een vaste persoonlijke assistente voor 2 tientjes per maand.

Met Chat GPT gaat er een wereld voor je open. Wat kun je er allemaal mee?

Douwe sprak op zijn mobieltje de vraag is wat Rotary precies is. Hij kreeg meteen antwoord en een samenvatting over Rotary wereldwijd. Daarna vroeg hij zo nauwkeurig mogelijke info over Rotary Club Heerenveen. Het antwoord was inclusief de activiteiten van de afgelopen 12 maanden en incl. hulp aan de speelgoedbank en het schenken van rollades aan de voedselbank Heerenveen.

Superbelangrijk is de prompt en die luidde als volgt:
1 Hey chatgpt kun je mij in het kort vertellen wat de Rotaryclub is?
2 Kun je mij ook in het kort vertellen over de Rotary in Heerenveen
3 Welke onderwerpen moeten in ieder geval aan bod komen? Geef maximaal 5 onderwerpen in 1 woord zonder verdere uitleg.

Je kunt met Chat GPT allerlei teksten, opstellen, blogs en zelfs boeken schrijven. Dit vraagt van docenten en studenten een volgende manier om zich stof eigen te maken.

Je kunt praten met een afbeelding. Als je je fiets wilt repareren, upload je een foto van het te repareren onderdeel naar Chat GPT, een foto van je gereedschapskist en krijgt antwoord wat het juiste gereedschap is, hoe in welke stappen aan de gang te gaan.

Je kunt met Dall E-3
allerlei afbeeldingen maken, inclusief een plaatje van een Rotary-bijeenkomst.

Je kunt ook allerlei data verwerken. Zo kun je alle data uit LinkedIn exporteren van degenen met wie je geLinked bent om heel gericht met ze te communiceren. Je kunt PDF en Words documenten laten lezen, cv’s laten beoordelen of grote stukken samenvatten.

Er zijn erg veel Plug-ins:

Bij het schrijven van teksten kun je diverse, specifieke instructies geven: prompting.

En tenslotte:

We bedanken Douwe hartelijk voor zijn swingende en interactieve presentatie, applaus!
Wil je meer weten hierover, elke mail is welkom op  info@AICG.nl

We sluiten deze super energieke avond af met koffie en thee. Allen heel hartelijke dank!