5. Voorwaarden lidmaatschap Rotary

We verwelkomen je graag als lid van Rotary Club Heerenveen, zodat we samen nog meer positieve impact hebben op onze (directe) omgeving.

Wie kan Rotarian worden?

In principe kan iedereen lid worden. Als je lid bent van Rotary -waar ook ter wereld- ben je Rotarian en ontvang je dit Rotary speldje bij je installatie van de voorzitter.

Wat levert Rotarian zijn op?

- Het is fijn om mondiaal Polio uit de wereld te helpen en om te helpen bij grote internationale rampen (Nederland heeft voor meer dan € 1.000.000,- aan shelters aan Turkije gedoneerd).

- Het is fijn om op nationaal niveau o.a. kinderen met een beperking te helpen en de plastic soep te verkleinen.

- Het is fijn om op lokaal niveau allerlei helpende initiatieven te ontplooien.

- Rotarians maken bij hun eigen en bij andere clubs vrienden voor het leven.

- Als je op vakantie gaat, ben je altijd welkom bij de lokale Rotaryclub.

- Je regelt makkelijk een internationale stageplek voor je kind;

- We ontvangen kinderen van over de hele wereld tijdens het zomerkamp, jouw zoon of dochter kan mondiaal aan een zomerkamp deelnemen

- Als je privé ergens tegenaan loopt, is er altijd steun

- Bij een zakelijk obstakel kun je hulp vragen die je dezelfde week ontvangt.

- Er zijn vele lezingen over onderwerpen die buiten je dagelijkse routine vallen. Zodoende verbreed je enorm je horizon.

Wanneer klikt het met Rotary International?

Elke club, vereniging of onderneming heeft een ongeschreven DNA-code en een set van ongeschreven regels. Om de klik tastbaar te maken volgen onderstaand een aantal elementen:

- In de eerste plaats is het lidmaatschap op persoonlijke titel en niet gebonden aan je maatschappelijke rol. Het klikt dus vooral, als je je persoonlijk herkent in het onderstaande;

- Zoals de oorspronkelijke oprichters zijn we een club van wie goed doet, goed ontmoet. We vinden het belangrijk om niet alleen te ontvangen. We kiezen ervoor om te geven en door te geven;

- Dat doen we in clubverband: samen kun je meer

- We stellen graag een deel van onze talenten, knowhow, netwerk en vaardigheden ter beschikking om hen te helpen die dat nodig hebben.

Waar herkennen we ons minder in?

Er zijn een aantal verhalen die hardnekkig zijn. Dit zijn ouderwetse verhalen die nog steeds in de media opduiken, omdat dat lekker bekt en lekker verkoopt.

Okay, Rotarians zijn mensen die over het algemeen handiger in het leven van A naar B gaan dan gemiddeld. Daar herkennen we ons in.

Dat sigaren rokend, het zichzelf meer of beter dan een ander voelen, het zichzelf privileges toedichten, daar herkennen we ons niet in. Sterker nog, 'that is not our cup of tea'. We willen ons verbonden voelen om een ander te helpen.

Bij Rotarians bestaan veel gezinnen uit hard werkende 1 persoonshuishoudens, uit 2 kostwinners die gemiddeld samen 1,5 baan hebben, uit meer persoon huishoudens met kids of uit mensen die met pensioen zijn en ervoor kiezen met 2 benen actief in de maatschappij te staan.

Wat kenmerkt Rotary Club Heerenveen?

Er zijn in Nederland zo’n 500 Rotary Clubs met in totaal 16.000 leden. Gemiddeld heeft een Nederlandse Rotary Club dus 32 leden.

Elke Rotary Club in Nederland heeft een eigen signature. In het Gooi wordt vaker gegolfd, In Brabant zijn ze Bourgondischer en in Twente zijn ze nuchterder.

De cultuur is bij ons relaxt, hartelijk en informeel. We maken geen onderscheid naar je rang of stand, naar je maatschappelijke of economische status, naar je geloof, gezindte of geaardheid.

Wat kost het lidmaatschap?

Het lidmaatschap kent een jaarlijkse contributie van € 480,- per jaar en wordt per kwartaal geïncasseerd.

Het diner incl. koffie elke maandagavond kost € 20,- per week en wordt maandelijks geïncasseerd naar rato van je aanwezigheid. Consumptiemunten kosten € 3,25 per stuk.

Wil je met ons kennismaken? Namens Rotary Club Heerenveen nodigt Bodo Agterhof je graag uit voor thee of koffie om eens persoonlijk kennis te maken.

Je mail is welkom. Mail naar nieuweleden@rcheerenveen.nl voor een afspraak en hij neemt binnen één week contact met je op.