1. Hoe is Rotary ontstaan

We schrijven Chicago rond 1900. In 70 jaar tijd groeit het aantal bewoners naar 1,7 miljoen mensen. Dertig jaar daarvoor brandde 30% van de stad af. Omdat veel met hout werd gebouwd, greep het vuur snel om zich heen.

Sindsdien wordt er met steen en staal gebouwd, wordt er nog sneller dan daarvoor gebouwd en de 1e wolkenkrabber is een feit.

Nieuwe kanalen maken Chicago toegankelijk voor grote vrachtschepen en met de aanleg van veel spoorwegen wordt Chicago het belangrijkste spoorwegknooppunt van het land.

De ‘WHY’ van Rotary

Chicago groeit, met wijken naar land van herkomst en de spanningen daartussen, naar 2.000.000 inwoners. Met de enorme groei van staalfabrieken, spoorlijnen en vleesverwerking wordt Chicago de 3e Stad in the U.S. In dit titanengevecht tussen grote industriëlen worden arbeiders in slechte arbeidsomstandigheden uitgebuit en de bevolking verarmt.

Paul Harris maakte zich hierover ongerust. Op de
koude winteravond van 23-02-1905 besprak hij de
menselijke onverschilligheid met drie vrienden:
Sylvester Schiele (kolenhandelaar), Gustavus L.
Loehr (mijnbouwingenieur) en Hiram Shorey
(kleermaker). Ze besloten wekelijks bij elkaar
te komen en roteerden van kantoor.
De drukker Harry Ruggles kwam erbij
en zo ontstond Rotaryclub Chicago.

De ‘How’ van Rotary

De gangbare ethiek in het zakenleven ging toen om geld en macht.
Paul Harris en de 4 medeoprichters wilden het anders aanpakken.
Minder op de harde manier, meer via warme menselijke betrekkingen.

Zodoende werden er wekelijks voor ondernemers en zelfstandige zakenlui vriendschappelijke bijeenkomsten georganiseerd om bij elkaar te komen, elkaar van advies te dienen en noden in de maatschappij met elkaar te bespreken en oplossingen te bieden.

De ‘What’ van Rotary

Toen Paul Harris in 1947 stierf waren er mondiaal 6.000 clubs. Nu zijn er bij Rotary Internationaal 1,4 miljoen leden in meer dan 200 landen. We zijn trots op de substantiële bijdrage in het uitroeien van Polio. We spelen een grote rol in vele projecten ter verbetering van het milieu, de leefomstandigheden en de gezondheid van mensen op de hele wereld.

Bij Rotary Nederland zijn er 500 clubs met 16.000 Rotarians en in 2023 bestaan we 100 jaar. Dat vieren we met feestelijke activiteiten. We blijven ons uiteraard inzetten voor vele landelijke en lokale projecten.

Ook bij Rotary Club Heerenveen koesteren we diversiteit. Met 30 leden geloven we in ieders unieke kwaliteiten. Wil jij met jouw talenten iets terugdoen voor de gemeenschap? Welkom!

Namens Rotary Club Heerenveen nodigt Bodo Agterhof je graag uit voor thee of koffie om eens persoonlijk kennis te maken. Je mail is welkom. Maak nu een afspraak en mail naar: nieuweleden@rcheerenveen.nl en hij neemt binnen één week contact met je op.