Verhalen uit de buurt

Rotary Gooimeer wil ook de verhalen van bijzondere Huizers die in hun eigen buurt in Huizen het verschil maken gaan helpen doorvertellen. Die verhalen mogen worden aangeleverd door iedereen die zo’n bijzondere Huizer kent.

Stuur uw verhaal naar rotarygooimeer@gmail.com

De kerstboom van Hans Noordanus

Afbeelding met boom, buiten, lucht, grond

Automatisch gegenereerde beschrijving

Hans Noordanus (89) woont al heel lang aan de Bachlaan in Huizen. Al die jaren stond er een kerstboom in zijn voortuin, waar hij -als ingenieur-op zijn eigen ingenieuze wijze kerstlampjes in wist te toveren. Wekenlang zagen we hem aan het werk, met ringen, draden en lampjes en meestal heel kort voor kerst was het weer voor elkaar. De boom schitterde uitbundig met duizenden gekleurde lichtjes. Kort na de kerstdagen moest alles er weer uit, om gecontroleerd en aangevuld te worden.

In de wijde omtrek wisten mensen van deze kerstboom af en niet zelden kregen we als buurtbewoners de vraag: “O, woon jij daar? Bij die reusachtige kerstboom?“

In 2018 zaten er 5700 lampjes in de boom! Een waar fenomeen! De boom was zo hoog geworden, dat de bovenste ring met behulp van een drone in de boom geplaatst moest worden. Daar schakelde Hans zijn zoon dan bij in.

Afbeelding met boom, buiten, grond, man

Automatisch gegenereerde beschrijving

In 2019 is Hans ermee gestopt. Zijn leeftijd en zijn gezondheid speelden hem parten.

Leden van de Rotaryclub Huizen Gooimeer boden aan om de boom voor hem op te tuigen, maar de eerlijkheid gebiedt dat niemand van hen het technisch vernuft heeft van Hans Noordanus en dat het -als we niet waren tegengehouden door verstandige kinderen van Hans- op een mislukking zou zijn uitgelopen. Er is nu eenmaal maar één Hans Noordanus.

We gaan zijn kerstoom missen. Maar hopelijk blijft Hans nog lang wonen op de Bachlaan.

Opgetekend door Janny Bakker

Buurvrouw en lid Rotary Huizen Gooimeer