Nieuwjaarsduik 1 januari 2019

De Rotaryclubs in Huizen zijn het nieuwe jaar fris begonnen met de Nieuwjaarsduik, de eerste concrete actie voor School Challenge, onderdeel van de actie End Plastic Soup.

De School Challenge wil het voor alle basisscholen in Huizen mogelijk maken om afvalscheiding te doen. Nu is het wettelijk niet toegestaan om afval gescheiden door de GAD te laten ophalen. Die mogen alleen particulier afval gescheiden inzamelen.

Bij de Nieuwjaarsduik wordt samengewerkt met Arnoud Wildschut, de initiatiefnemer en organisator van de Nieuwjaarsduik, de moederclub Rotary Huizen en de vrijwilligers van Huizen Schoon.

3 leden van Rotary Gooimeer duiken mee en alle leden helpen met de organisatie en catering. Met zijn allen vragen we bewustzijn voor het probleem van plastic in de natuur. Arnoud Wildschut stelt een deel van de horeca-opbrengst van koffie, thee, warme chocomelk, snert, glühwein en worst beschikbaar voor onze Rotary actie in 2019: afvalscheiding op alle scholen in Huizen en daarna het hele Gooi.

De Nieuwjaarsduik was een groot succes met 400 deelnemers, veel toeschouwers, de burgemeester en twee wethouders die meedoken.

Ook heeft de Nieuwjaarsduik twee belangrijke resultaten opgeleverd:

·

Bewustwording voor iedereen met een feestelijk tintje, ook dankzij de tassen voor alle deelnemers met het EndPlasticSoupNow logo

·

25% van de opbrengst van de snert, chocomelk, koffie, thee is bestemd voor de actie.