School Challenge

School Challenge voor afvalscheiding op alle basisscholen in Huizen

De Rotaryclubs in Huizen zijn het nieuwe jaar fris begonnen met de School Challenge, de eerste concrete actie voor End Plastic Soup.

De School Challenge wil het voor alle basisscholen in Huizen mogelijk maken om afvalscheiding te doen. Nu is het wettelijk niet toegestaan om afval gescheiden door de GAD te laten ophalen. Die mogen alleen particulier afval gescheiden inzamelen. De particuliere afvalinzamelaars zijn voor de scholen te duur.

Twee jaar gelden is de Gemeente Huizen al een pilot gestart op de Dr. Maria Montessorischool, de Flevoschool en de SG Huizermaat. Maar deze pilot loopt ten einde en continuïteit is belangrijk! De Tweemaster zorgt nu zelf al voor afvalscheiding.

Scholen en sportverenigingen

Alle basisscholen in Huizen waren meteen enthousiast over dit plan en in samenwerking met de gemeente Huizen, Regio Gooi en Vechtstreek en de GAD gaan de Rotaryclubs de afvalscheiding mogelijk maken. Uiteraard hoort daar ook een goed stuk bewustwording voor de kinderen bij. In samenwerking met de Plastic Soup Foundation worden lespakketten beschikbaar gesteld. We streven ernaar om dit voor de zomervakantie gerealiseerd te hebben.

In de tweede helft van 2019 en in 2020 proberen alle Rotaryclubs van ’t Gooi de afvalscheiding uit te breiden naar alle scholen in ’t Gooi en ook naar sportverenigingen en maatschappelijke instellingen zoals buurthuizen.

Via de MRA, de Metropool Regio Amsterdam wordt vervolgens gekeken of we gezamenlijk aan het ministerie kunnen vragen om de wet op dit gebied aan te passen zodat scholen, sportverenigingen en maatschappelijke instellingen kunnen deelnemen aan de particuliere afvalscheiding.

Nieuwjaarsduik

Bij de Nieuwjaarsduik op 1 januari 2019 werd aandacht besteed aan de School Challenge.

Om de bewustwording voor het probleem van plastic in de natuur te vergroten werd samengewerkt met Arnoud Wildschut, de drijvende kracht achter de organisatie van de Nieuwjaarsduik in Huizen. 3 leden van Rotary Huizen Gooimeer doken mee en de andere leden hielpen mee in de organisatie en catering.

De Nieuwjaarsduik was een groot succes met 400 deelnemers, veel toeschouwers, de burgemeester en twee wethouders die meedoken, maar ook door de vrijwilligers van Huizen Schoon en van de Rotaryclubs in Huizen.