Rotary ondersteunt kansarme baby’s in Nederland

Rotary steunt babyspullen.nl

‘Adopteer’ ook een baby en geef ieder kindje een goede start.

Baby’s die geboren worden in een gezin met financiële problemen, beginnen hun leven letterlijk ‘kansarm’. In Nederland gaat het om 1 op de 9 baby’s! Rotary wil deze kindjes méér kansen bieden, in samenwerking met de Stichting Babyspullen.

De stichting geeft moeders die hiervoor in aanmerking komen tijdens het eerste levensjaar van hun kindje twee keer een doos vol babyspullen, met een waarde van in totaal ongeveer €100,-. Een pakket bevat tweedehands kleding en nieuwe kleding en speelgoed, en artikelen als kruikjes, verzorgingsproducten en dekentjes.

Wat levert het op?

Voor €100,- babyspullen... het is een relatief klein gebaar, maar het komt voor 100% ten goede aan het nieuwe kindje. En een gezonde start in een omgeving met minder financiële stress voor de moeder biedt meer kans op een gezonde en voorspoedige ontwikkeling. Daarnaast zijn er meer positieve effecten, waarvan we weten dat ze bijdragen duurzame oplossingen voor kinderen die geboren worden in armoede:

• doordat moeders open staan voor het krijgen van een pakket, komen zij met hun kindje eerder in beeld bij de hulpverlening;

• de moeder wordt in contact gebracht met en krijgt steun van een sociaal netwerk;

• doordat moeders iets positief doen voor hun kindje, groeit hun zelfvertrouwen.

Vroege steun voorkomt latere problemen

Onderzoek bewijst: elke euro die je investeert in het ondersteunen van mensen in een precaire situatie (denk aan preventieve schuldhulp) voorkomt een veelvoud aan latere kosten. En dan hebben we het nog niet over het verminderen van emotionele problemen bij geïsoleerde en financieel kwetsbare jonge moeders.

Wat kan Rotary doen?

Rotary heeft een sterk netwerk van zo’n vijfhonderd clubs in heel Nederland. Met elkaar kunnen we iedere baby die in Nederland in armoede wordt geboren een goede start geven. Het zou prachtig zijn als elke Rotary club een aantal baby’s adopteert met een jaarlijkse donatie van €100 per kind. Vanzelfsprekend kunnen ook individuele leden een baby adopteren. We streven naar een totaal van 6.000 baby’s per jaar. Er zijn twee manieren om mee te doen: met een eenmalige gift of met een machtiging voor een vaste jaarlijkse bijdrage. Doet jullie club ook mee? Aanmelden kan hier!

*Deze actie is een initiatief van Rotary Huizen Gooimeer. Wij vinden dat het werk van de stichting Babyspullen - hulp aan moeder en kind - perfect aansluit bij de focusgebieden van de Rotary Foundation, waaronder ‘gezondheid van moeder en kind’.

Zie ook stichtingbabyspullen.nl