Wijnactie voor Kenia

Wijnactie Oogheelkundige hulp Kenia

Geef 1000 mensen per jaar het zicht terug!
Koop een fles wijn en ondersteun ons Litein Kenia oogzorgproject.

Bestel via de website: www.madewithmaude.com

Als je in Kenia een serieus gezondheidsprobleem hebt maar geen geld, dan ben je aangewezen op ziekenhuizen op religieuze grondslag die in principe niemand weigeren. Het AIC Hospital in de stad Litein is zo’n ziekenhuis. Op de gevel staat dan ook de tekst: “Whosoever cometh unto me I shall in no way Cast Out.” (Joh. 6:37).

Afbeelding met tekst, gebouw, buiten, groen

Automatisch gegenereerde beschrijving

500 staaroperaties per jaar

Oogarts Marjolein Ronday ondersteunt sinds 2018 de oog­ kliniek van dit ziekenhuis met training en materieel. Hier geeft chirurg Mike Torotich met een traditionele techniek jaarlijks zo’n 500 mensen hun zicht terug. Marjolein wil nu een nieuwe techniek introduceren waarmee Mike sneller en veiliger een nóg beter resultaat kan behalen.

Blind in Kenia: een enorme impact

Staar is een veelvoorkomende ziekte in Kenia, met name bij de armere bevolking. Wie blind is, krijgt niet de zorg zoals wij die in Nederland kennen. Blinde mensen zitten vaak hele dagen alleen in hun huisje. Als een gezond familielid de blinde moet begeleiden, zijn er twee mensen die niet kunnen werken of kan een kind niet naar school. Een staaroperatie geeft dus niet alleen een patiënt het zicht terug, het verhoogt de levensstandaard van de hele familie. Als de plannen van dokter Ronday slagen, moet het mogelijk zijn het aantal operaties te verdubbelen tot 1.000 per jaar!

Wat is er nodig?

Dokter Ronday heeft de afgelopen jaren al een container vol apparatuur verzameld. Tweedehands, maar nog prima te gebruiken. Het transport van dit oogheelkundig materieel naar Kenia kost ongeveer € 7.000.

Daarnaast wil Marjolein € 30.000 inzamelen voor de bouw van een nieuwe oogafdeling, waar die apparatuur optimaal gebruikt kan worden. Als alles lukt, zal zij zelf ter plekke de ruimtes helpen inrichten en de chirurg de nieuwe techniek aanleren. Daarna komt zij ieder jaar terug, voor continuïteit in de samenwerking en de zorg.

Nederlandse oogchirurgen welkom!

Een ander doel van Marjolein Ronday is het uitnodigen van Nederlandse professionals die in de Keniaanse praktijk patiënten willen helpen en tegelijk hun kennis en expertise overdragen aan het lokale team. Dat is dankbaar en ook bijzonder boeiend werk. Je ziet in Kenia omstandigheden en aandoeningen die je in Nederland niet snel zult aantreffen. Eventueel is zo’n werkbezoek prima te combineren met een safari­vakantie. Marjolein Ronday helpt graag met het organi­seren van een medisch én toeristisch onvergetelijk verblijf.

Wat kun jij doen?

Een financiële donatie aan dit project kan via de betaalpagina van onze ANBI Stichting Blessed Sun: blessedsun.org/doneer of via de Goede doelen ANBI Stichting Lifeline van onze Rotaryclub Huizen-Gooimeer Bankrekening NL 47 ABNA 0497 7757 78.

Ben je oogarts en wil je je kennis en ervaring delen met Mike Torotich en zijn team in Litein, Kenia, al dan niet in combinatie met een safari­trip? Of ben je medisch professional en in de positie om ­ oogheelkundig of ander – bruikbaar materieel te doneren? Neem contact op met marjolein_ronday@ziggo.nl

Asante sana!

Informatie over MWM

Made with Maude van Maud Kleuskens is een start-up die zich inzet voor gelijkheid, startend in de wereld van wijn. Want het is tijd voor de smaak van de vrouwelijke wijnmaker. Vrouwelijke wijnmakers zijn in opmars, maar met 15% vrouwelijke makers in de wijnwereld zijn ze nog steeds sterk ondervertegenwoordigd. Om gelijkheid te stimuleren werkt Made with Maude alleen met vrouwelijke producenten. Een groot deel van de winst gaat naar gendergelijkheidprojecten wereldwijd. Eerlijke wijn smaakt beter. Alle wijnen zijn duurzaam geproduceerd en 100% vegan, met maar ook zonder alcohol (O.5%), zodat iedereen het leven kan vieren.

Bestel via de website: www.madewithmaude.com

De wijnen

1.

MWM ANNA O.5% WHITE: Een frisse en citrusrijke O.5% wijn die perfect past bij zeevruchten, salades, lichte kaas of als aperitief. Gekoeld drinken!

2.

MWM ANNA O.5% ROSE: Een bloemige O.5% wijn met de smaak van wilde vruchten. Past perfect bij lichte gerechten. Of als aperitief. Gekoeld drinken!

3.

MWM OFELIA GRANDE WHITE: Een rijke en aromatische wijn, perfect bij een speciaal diner en om te delen met geliefden.

4.

MWM OFELIA RED: Een elegante en smaakvolle wijn. Je proeft de rode vruchten in het aroma en bosvruchten in de mond. Past perfect bij pasta.

5.

MWM OFELIA ROSE: Bloemige aroma's en intens met wilde vruchten. Een heerlijke wijn om te drinken tijdens een borrel of in combinatie met een lichte maaltijd.

6.

MWM OFELIA WHITE: Levendig en een tikje funky. Deze witte wijn is perfecte om te delen met vrienden. Combineer hem met kleine hapjes, een kaasplankje en goede verhalen.

Het adres van de website en webshop: www.madewithmaude.com

Geef 1000 mensen per jaar het zicht terug!

Koop een fles wijn en ondersteun ons Litein Kenia oogzorgproject.

Afbeelding met tekst, persoon

Automatisch gegenereerde beschrijving