Huizen plastic arm

Op 10 April werd de eerste stoeptegel ‘Hier begint de zee’ in Huizen onthuld door de burgemeester. Dit is tevens de start van het project “Plastic arme gemeente” in Huizen. Doel is minder eenmalig plastic gebruik bij horeca, winkels, sportclubs etc. en minder plastic afval (op straat).

Afbeelding met schoeisel, kleding, buitenshuis, persoon

Onthulling door burgemeester Niek Meijer en rector Tanja de Ruijter

Afbeelding met wiel, buitenshuis, Fietswiel, Landvoertuig

Automatisch gegenereerde beschrijving

De tegel ‘Hier begint de zee’ ligt op het schoolplein van Huizermaat.

Drie Technasium klassen van SG Huizermaat gaan de komende weken aan de slag met winkels, clubs, horeca om te kijken wat we er samen aan kunnen doen om plastic gebruik en afval te verminderen.

Afbeelding met kleding, persoon, schoeisel, person

Automatisch gegenereerde beschrijving

Over twee maanden zullen de leerlingen hun bevindingen delen met alle betrokkenen. In winkelcentrum Oostermeent zijn inmiddels ook twee stoeptegels geplaatst, de komende maanden volgen meerdere locaties in Huizen, waaronder het winkelcentrum Hart van Huizen in het Oude Dorp.

Ook in het winkelcentrum Oostermeent zijn stoeptegels ‘Hier begint de zee’ bij rioolputjes geplaatst, als start van een bewustwordingscampagne om zwerfafval te verminderen. Niet alleen plastic verpakkingen, snoep- en koekwikkels, maar ook minder microplastic als gevolg van sigarettenpeuken in het riool. Stap voor stap helpen we zo mee aan minder plastic vervuiling waarvan de schadelijke gevolgen nu pas duidelijk worden: niet alleen grote gevolgen voor ons klimaat, omdat de oceanen en de grond door de invloed van microplastics minder CO2 absorberen, maar ook voor alle leven op aarde en onze eigen gezondheid.

Afbeelding met tekst, grond, buitenshuis, putdeksel

Automatisch gegenereerde beschrijving

Afbeelding met kleding, persoon, buitenshuis, gebouw

Automatisch gegenereerde beschrijving

In het winkelcentrum Oostermeent zijn twee stoeptegels geplaatst en onthuld door burgmeester Niek Meijer en de voorzitters van de winkeliersvereniging Anita Koning en Petrouchka van Meggelen.

Zie bericht in HuizerNieuws: https://www.huizernieuws.nl/nieuws/natuur-milieu/335275/burgemeester-onthult-stoeptegel-voor-plasticarm-huizen-onder-

“Huizen Plastic arm” is een mooie lokale actie voor EndPlasticSoup, het wereldwijde initiatief van Rotary dat 6 jaar geleden in Huizen en Amsterdam is begonnen en nu ondersteund wordt in 48 landen. Meer informatie: https://endplasticsoup.org