Rotary club Meppel viert 100 jarige bestaan van Rotary Nederland

Rotaryclub Meppel viert het 100-jarige bestaan van Rotary Nederland met een landelijke estafette op een elektrische bakfiets. Op zaterdag 29 april krijgt Rotary Meppel het stokje overgedragen van Rotaryclub Staphorst-Reestland, om de tocht vanaf châteauhotel en restaurant De Havixhorst in de Schiphorst te vervolgen naar De Wheem in Meppel.

Het eeuwfeest laten de vijfhonderd clubs in Nederland niet zomaar voorbijgaan. Op 28 januari was de start van de festiviteiten in het Olympisch Stadion Amsterdam. Daar werd het startschot gegeven voor de ‘100 jaar Rotary estafette’, waarbij alle clubs met elkaar worden verbonden. De estafette wordt gereden met een elektrische bakfiets over een afstand van 5000 km langs 500 clubs in Nederland. Elke club neemt een traject voor haar rekening en draagt de ‘estafetteschop’ over aan de volgende club.

De overdracht van de bakfiets met ‘estafetteschop’ vindt plaats op De Wheem in Meppel. „Hier kunnen belangstellenden die iets over de Rotary met al haar bijbehorende activiteiten willen weten uitleg krijgen”, vertelt Ton Loman. „Wij dragen het stokje, de bakfiets, weer over richting de Rotaryclubs in Steenwijk.”

Internationaal

Rotary is een internationale organisatie. Leden zetten zich in om vanuit betrokkenheid het welzijn van mensen overal in de wereld te verbeteren. De club is actief in vele sectoren van de samenleving. Zoals zorg, onderwijs, openbaar bestuur en bedrijfsleven. Een belangrijke drijfveer om lid te worden is voor velen om door het organiseren van allerlei activiteiten voor de lokale samenleving het welzijn van vaak kwetsbare mensen te verbeteren