Geschiedenis Rotary Meppel

Afbeelding met lucht, buiten, persoon, mensen

Automatisch gegenereerde beschrijving

In den beginne Op 25 april 1947 werd Rotary Club Meppel opgericht door Prof. Mr. A. Kleijn, bijzonder hoogleraar bestuursrecht in Groningen en burgemeester in Meppel. Zijn kompaan in de beginjaren was de heer Van Nooten, een remonstrantse dominee. De heer Kleijn had bestuurlijke contacten in Assen en werd van daaruit aangemoedigd om in Meppel een club op te richten. Zo geschiedde.

Enkele hoogtepunten Vanuit Community Services worden sindsdien grote sommen geld bijeen gebracht. De bestemmingen verschilden: van lokale doelen tot internationale doelen, van speelmateriaal voor ‘t Erf in Meppel tot zanddammen voor schoon water in Kenia. Als club brachten wij zaken “aan de man”, gingen de straat op voor verkoop, haalden sponsoren binnen, et cetera.

Een aantal projecten Trots mogen wij terugkijken op de volgende projecten:

Shipshow, een groot evenement in het centrum van Meppel met schepen uit vele windstreken;

de uitgave van het Bedrijvenspel, een soort Meppeler monopolyspel dat wij zelf ontwikkelden, uitvoerden en verkochten. Het werd de basis voor de Stichting Rotary Activiteiten, omdat de verkoop aan andere clubs daarna nog geld opbracht;

het opzetten van de Stedenband Meppel-Most, die vervolgens werd doorgezet door de gemeente Meppel;

de organisatie Wandelen voor Water, waarbij scholieren van basisscholen een route door Meppel liepen, met water in hun rugzak, gelijk aan hun leeftijdsgenoten in Afrika die soms uren met water moeten lopen;

de veiling van kunstwerken en een actie om leden te werven voor Kunsthuis Secretarie; Geschiedenis Rotary Meppel 35

de verkoop van lichtjes in de grote kerstboom op het Kerkplein in Meppel ten bate van het Hospice in Meppel.

het twee keer organiseren van de Parade, een cultureel evenement in de binnenstad van Meppel;

Organisatie van de Reestwalk waarbij circa 1000 deelnemers een prachtige wandeling rond de Reest maken en onder het genot van culinaire en culturele activiteiten geld ophalen voor het goede doel.

Buitenlandse contacten Dierenarts Piet van Loo was de grote promotor van de eerste hechte vriendschapsband met een buitenlandse club: het Duitse Stade. Dat was bijzonder omdat Piet geïnterneerd is geweest in Kamp Vught. Hij stapte echter over het verleden heen en was een warm voorstander van de opzet van een band met een Duitse club. Stade en Meppel betekende tientallen jarenlang internationale fellowship in woord en daad.

De Rotaryclub in het Engelse Horsham was het tweede buitenlandse contact. De uitwisseling werd na tientallen jaren beëindigd in 2002. In 2010 werden banden aangeknoopt met het Belgische RC Gavere, in principe voor de duur van twee jaar maar in 2012 en in 2015 hebben we besloten dit met twee jaar te verlengen.

Rotary Meppel kent vier oud-leden die tot Paul Harris Fellow benoemd zijn, een soort lintje op Rotary gebied.

Henk Leemans en Jochem Geselschap in 2002, als blijk van waardering voor hun inzet voor de goede verhoudingen tussen Meppel en Stade;

Kees Kuijpers in 2007, vanwege zijn verdienste als gouverneur van ons district in het jaar 2005-2006;

Eric Starre in 2010 vanwege zijn inspanningen voor het project “Wandelen voor Water”.