Tulpenbollen planten voor End Polio Now 2020

Oosterwolde, december 2020

Tulpen tegen polio Appelscha

Wethouder Esther Verhagen en Rotary Club Oosterwolde planten 1250 tulpen samen met kinderen van de Meester Duisterhoutschool. Dit doen ze bij het herinneringsmonument in Appelscha aan de Bruggelaan, zodat hier in het voorjaar een prachtige bloemenzee staat. Deze actie hoort bij de wereldwijde actie van Rotary om polio voor altijd uit te bannen.

Polio de wereld uit: we zijn er bijna! De strijd tegen polio is gelukkig succesvol. In 2018 waren er nog 33 gevallen van polio in Afghanistan en Pakistan. We zijn er dus bijna, maar nog niet helemaal. We moeten nu vooral door blijven vaccineren zodat de ziekte niet weer opnieuw de kop op kan steken. Rotary International en Rotary Club Oosterwolde blijven hieraan werken. De verwachting is dat het nog drie jaar duurt voordat de hele wereld echt helemaal poliovrij is.

De opbrengst van de tulpenbollen wordt verdubbeld door de Bill and Melinda Gates Foundation. Sinds 2013 heeft dit al 35 miljoen dollar per jaar opgeleverd en ook de komende 3 jaren zullen ze dit blijven doen. Andere partners zijn Unicef, CDC en de WHO. Voor maar € 0,54 kan een kind voor het leven gevaccineerd worden tegen polio !

Polio Polio is een besmettelijke ziekte, die wordt overgedragen door een virus. Het zit in het zenuwstelsel van de mens. Er is geen genezing maar polio kan wel voorkomen worden door vaccinatie. Overal in de wereld is vaccinatie beschikbaar. Zelfs in Afghanistan en Pakistan waar ploegen onder bescherming naar afgelegen dorpen gaan om te voorkomen dat kinderen daar de ziekte krijgen met veel pijn en verlamming tot gevolg. Het zijn de laatste loodjes en Nederlandse tulpen helpen daarbij.

Meer informatie of zelf poliotulpen in de tuin, ga naar: www.endpolionowtulp.nl