Koos Oosterkamp

Sinds wanneer ben je lid van Rotary Oosterwolde?

Te gast op het kantoor bij Koos. Hij kan, als secretaris van onze club, deze vraag gemakkelijk opzoeken. Zelf weet hij het niet.

Na wat zoeken: 11 maart 2011.

Door wie ben je bij onze club gevraagd of heb je jezelf aangemeld?

Door Johan v.d. Veen en Henk Jansen. Koos was voorzitter bij de Ronde Tafel 129 en een jaar daarna werd hij gevraagd. Dat gebeurde in dezelfde kamer als waar we nu in 2020 zitten.

Wat was voor jou de reden om ja te zeggen tegen het lidmaatschap?

“Het was dus zo dat ik wel ervaring had met een serviceclub. Contacten met mensen en goede dingen doen. Omdat ik bij de Ronde Tafel wegging kwam er ruimte voor nieuwe contacten en nieuwe dingen. Ik heb dus ja gezegd.” Koos en ik filosoferen nog een beetje over de reden waarom we bij de club zijn. Wij zien dat we allemaal heel verschillende mensen zijn, maar die allemaal het “goede willen” met een “er toe doen in de maatschappij” mentaliteit. Maar even de zaken op de rij: Service is voor mij belangrijk en ik kende natuurlijk al wat mensen in de club. De persoonlijke contacten zijn voor mij ook erg belangrijk.

Wat is je huidige functie binnen onze club?

Secretaris. Ik zeg tegen Koos dat secretaris zijn wel op zijn lijf is geschreven. Hij is het daar mee eens. Het is leuk werk. Het is een van de meest enerverende functies. Je bent eigenlijk de spin in het web. Je hoort van alles, weet veel, hoort van de commissies en je weet vaak meer dan de voorzitter. Daarin geef ik Koos gelijk en Koos wil graag helpen. De voorzitter en hij  bereiden samen alle vergaderingen voor. Koos is er duidelijk in: eigenlijk moet de secretaris meer weten dan de voorzitter. Koos heeft natuurlijk ook veel voelsprieten. Hij ziet veel mensen en veel Rotarians in het dagelijks leven. Dat is zeer waardevol. Koos is sterk vóór het overlegmodel in de club. De commissies maken plannen. Daar zijn ze voor. Het bestuur (vaak via de secretaris) overlegt met de commissies. Je probeert dan op één lijn te komen. Een echt besluit hoeft het bestuur dan niet meer te nemen. Wel een klap erop. Overigens vindt Koos dat clubzaken nu (via Zoom) ook best goed loopt. Goed overleg, duidelijke meningen, en strakke beslissingen. Zoals clubzaken hoort.

Welke andere functies heb je al bekleed in het verleden?

Koos lacht: hij refereert aan zijn eerdere twee clubjaren als secretaris. Maar hij was ook voorzitter van de ledencomissie. Hij memoreert dat hij het klasje van Maup toen heeft overgenomen. Hij noemde dat klasje “het Rotary-College”. Nieuwe leden “opleiden”. Dat vond Koos ook prachtig.

Welke activiteit of actie is jou het meest bij gebleven/heeft je het meeste energie gegeven?

Koos kan op deze vraag direct antwoord geven. Het jaarkind oftewel exchange student. We hebben Laura uit Brazilië vier maanden in huis gehad. Dat heeft uiteraard ook een positieve indruk gemaakt in het jonge gezin. Met Laura hebben we van alles meegemaakt. Ze vierde bij ons haar 18e verjaardag. Leerde de Nederlandse cultuur, ging hier op de fiets naar school (Assen). Voor haar een heel ander land. Ze had het als Braziliaanse altijd koud. Hele leuke tijd met haar gehad. Een ander ding wat me bijblijft is dat ik tijdens een Bike event in de stromende regen een hele middag op een kruispunt onder een grote paraplu verbleef met mede Rotarylid Jan Bos. Een gaspitje erbij wat knakworstjes en een goed gesprek. Prachtige dag gehad! Dat hoort ook echt bij de club. En natuurlijk de Ruslandreis en later Tsjechië. Fenomenaal. Met een paar clubvrienden met de nachttrein van Moskou naar Sint-Petersburg. Geweldige ervaring waar we heel veel gelachen hebben en waar ik hele mooie herinneringen aan heb.

Welke boodschap wil je meegeven aan je clubgenoten?

Stilte.  Daar moet ik even over nadenken.
Ik denk dat, ondanks dat Rotary dienstbaar is voor de maatschappij en daarin echt het verschil kan maken, Rotary ook veel voor jezelf kan betekenen. Door ontmoetingen, projecten, lezingen, ervaringen, gezelligheid en humor kost Rotary weliswaar tijd, maar geeft ook veel energie.