Speeddaten 2020 een impressie

BEROEPENVOORLICHTING IN TREK

4 maart 2020

Van tevoren konden scholieren van de twee middelbare scholen in de gemeente hun interesse melden. Aan de Rotaryclub was het om daarbij een passende voorlichter te zoeken die in een spoedgesprek voor de nodige informatie kon zorgen. “Speeddaten” wordt het vanaf het begin genoemd, hoewel dat tegenwoordig misschien te hoge verwachtingen wekt….. Kinderen krioelden van de ene tafel naar de andere, nadat de loco-burgemeester hen had verwelkomd en de Rotaryclub had geprezen voor deze traditie. Van haar kant zorgt het gemeentebestuur altijd gastvrij voor de catering.

De belangstelling van de kinderen is zeer divers. Sommigen hebben zich matig voorbereid en willen vooral weten wat ze in een bepaald beroep kunnen verdienen. Anderen komen met doordachte vragen en willen graag documentatie of verdere begeleiding naar scholen en opleidingen waarin zij zijn geïnteresseerd. Zij hebben er moeite mee om al op vrij jonge leeftijd een keus voor later te maken.

Er zijn ook Rotaryclubs die iets soortgelijks op een andere manier doen. Zij komen voor de klas over beroepen vertellen. Of zij bemiddelen bij snuffelstages om de scholieren meer inzicht te geven.

De manier van Oosterwolde vereist een goede planning. Zó veel leerlingen voor zó veel beroepen (ditmaal verdeeld over 40 sessies van een kwartier) passen alleen in een strak schema. Daarvoor heeft clublid Victor Sterk een heus computerprogramma ontwikkeld dat nu al jarenlang is beproefd. Verscheidene andere clubs maken daar inmiddels ook gebruik van.

Voor meer info  "Speeddaten is in"  hulpprogamma