Bloembollen voor End Polio Now 2023

1000 bloembollen voor "End Polio Now"

Polio de wereld uit: we zijn er bijna!

Ook dit jaar zijn er door de clubleden weer bloembollen gekocht. Elk jaar zoekt de club een locatie in de gemeente Ooststellingwerf om de gekochte tulpen te planten. Dit jaar werden we ontvangen door Directeur Rob de Brei van zorginstelling “Olmen Es” in Appelscha.

De tuinman heeft samen met twee bewoners symbolisch een aantal bollen geplant. De rest van de bloembollen worden verdeeld over de paviljoens en worden daar door de bewoners zelf in hun eigen perk geplant.

Waarom deze actie?

In tegenstelling tot de meeste ziekten kan polio worden uitgeroeid.

Al meer dan 35 jaar zet Rotary en partners zich in om Polio de wereld uit te helpen door kinderen op grote schaal te vaccineren.

Voor 99,9 % is dat al gelukt maar in sommige delen van de wereld krijgt dit virus nog steeds kans om kinderen te besmetten.

Met name in Afghanistan en Pakistan komt het poliovirus nog voor. De politieke onveiligheid en mobiele bevolkingsgroepen, moeilijk terrein, en soms weigering van vaccins en misleidende informatie zorgen ervoor dat het virus daar nog steeds slachtoffers maakt.

Polio, ook wel kinderverlamming genoemd, maakt verschrikkelijke slachtoffers.

Het virus kan onzichtbaar aanwezig zijn en daardoor is het makkelijk over te dragen. Wanneer het virus actief wordt treedt er spier verlamming op, ontstaan er misvormingen soms met overlijden als gevolg.

De opbrengst van de tulpenbollen wordt verdubbeld door de Bill and Melinda Gates Foundation.

Voor maar € 0,54 kan een kind voor het leven gevaccineerd worden tegen polio !

Meer informatie of zelf poliotulpen in de tuin, ga naar: www.endpolionowtulp.nl