Jan Vledder

Wie ben je?

Jan Vledder is een jonge “pake” van 63 jaar. Hij is getrouwd met Jantina. Samen hebben ze 2 volwassen dochters, 2 kleinkinderen een derde kleinkind op komst. Ze zijn woonachtig in Oosterwolde.

Sinds wanneer ben je lid van Rotary Oosterwolde?

Jan is sinds 2005 lid van Rotary Oosterwolde

Door wie ben je bij onze club gevraagd of heb je jezelf aangemeld?

Jan is eerst gevraagd om een keer een lezing te verzorgen voor de Rotaryclub in Oosterwolde over mijn werk in Rusland. Op deze manier maakte ik dus al kennis met de club in Oosterwolde. Later werd ik door Rik Sterk een clublid benaderd om eens kennis te komen maken als aspirant lid. Daar heb ik best even over na moeten denken, maar mijn levensmotto en mijn nieuwsgierigheid heeft mij destijds doen besluiten om de stap te wagen. Ik dacht toen altijd: Rotary is een wat elitair clubje mensen, maar dat bleek bij kennismaken geenszins het geval. Het bleek een club mensen die graag iets goeds willen doen voor een ander en hun naaste omgeving.

Wat was voor jou de reden om ja te zeggen tegen het lidmaatschap?

Jan geeft aan dat met name dit bovenstaande en ook uiteraard de gezellige sfeer hem deed besluiten te gaan voor het lidmaatschap.

Wat is je huidige functie binnen onze club?

Jan is momenteel voorzitter van Rotaryclub Oosterwolde en probeert iedereen, ondanks de lastige periode momenteel vanwege Corona, toch wat te enthousiasmeren. Door zich momenteel meer te richten op de toekomst van de club en de mooie kleine projectjes die, ondanks de Covid-maatregelen wel doorkunnen gaan. De zogenaamde kleine pareltjes, zoals de mondkapjes voor minima en hulp aan ondernemers die door de Coronacrisis in zwaar weer zitten en vrij recent nog de steun aan Olmen Es, welke door de Coronabesmettingen hard getroffen werden.

Welke andere functies heb je al bekleed in het verleden?

Jan is meerdere jaren betrokken geweest bij de avenue International.

Hij werd daarvoor benaderd vanwege zijn internationale ervaring in met name Rusland. Waar hij meerdere productie- en servicegerichte bedrijven had.

Welke activiteit of actie is jou het meest bijgebleven/heeft je het meeste energie gegeven?

“Het meest bij gebleven en de meeste indruk heeft ons gezamenlijke project in Kenia op mij gemaakt”. Het ontwikkelen van een school in Siaya was een prachtig mooi project waar we nog steeds trots op mogen zijn als club

Maar ook ons huidige project Rotary Healthy Kids Ooststellingwerf vind ik prachtig. Het mede mogelijk maken dat basisschool kinderen gestimuleerd worden om door middel van bewegen een gezondere levensstijl hanteren is iets om de komende jaren onze schouders onder te zetten. Veel mooie activiteiten ter financiering hiervoor liggen al op de plank klaar, zoals de N381 Walk en ook een prachtig concert, waarvan de opbrengsten te goede komen aan dit project. Zo motiveren we onze omgeving en geven we ook weer iets terug aan onze leefomgeving.

Welke boodschap wil je meegeven aan je clubgenoten?

“Het moet wel werken bij de Rotary” is Jan’s motto. Rotary is een club je graag bij wilt horen. Het is heel erg leuk. Maar je moet daarvoor wel wat doen! Het doel is dat we als club iets toe kunnen voegen aan onze leefomgeving. Rotary is vrijwillig, maar zeker niet vrijblijvend!