Rotary Café 12 maart 2019 over gebiedsontwikkeling

Gijs Takkenkamp, directeur Gebiedsontwikkeling bij Ter Steege, verzorgt dinsdag 12 maart een presentatie tijdens het Rotary Café van Rotaryclub Rijssen Regge Regio. Uiteraard komt de voortgang van de invulling van het voetbalterrein van Rijssen Vooruit aan bod. Het laatste en actuele nieuws over de herinrichting van De Koepel in Arnhem komt eveneens aan de orde. Belangstellenden zijn van harte welkom in Herberg De Kemper, Kemperweg 4 in Markelo. Aanvang 20.00 uur; inloop 19.30 uur. Entree gratis.

Meer info:

"Het werk van een gebiedsontwikkelaar bestaat voor het overgrote deel uit het verwerven van locaties en die herontwikkelen tot aansprekende plekken waar mensen graag wonen en werken", vertelt Takkenkamp.

De geboren en getogen Hengeloër uit de Achterhoek werkt ruim drie jaar bij Ter Steege Bouw, sinds augustus 2017 als directeur en kan met enthousiasme vertellen over gebieden en mogelijkheden die in zijn werk langs komen.

RV-terrein
"In Rijssen is er de ontwikkeling van het RV-terrein. De eerste bijeenkomst met de buurt is inmiddels geweest. Er zijn varianten bekeken en mogelijkheden besproken. We zijn uitgegaan van ongeveer 23 woningen."
Ter Steege gaat na inbreng van buurtbewoners opnieuw met de plannen aan de slag en binnenkort is er weer een overleg. Takkenkamp: "We halen onze inspiratie uit de directe omgeving en dat betekent dat een plan ook aansluit op de directe omgeving. Dat gebeurt ook met dit terrein."

Koepelgevangenis
Een bijzondere aankoop van Ter Steege is het gevangeniscomplex De Koepel in Arnhem. De voormalige gevangenis werd in 1886 ontworpen door Johan Metzelaar en is een rijksmonument. Het cellengebouw van De Koepel heeft vier bouwlagen met elk vijftig cellen, heeft een diameter van 63 meter en is bijna 38 meter hoog. Een gigantisch complex, dat niet afgebroken mag worden: wat doe je daarmee?

Overval Twents verzet
De Koepel heeft ook een bijzonder historie. Twee verzetsstrijders van KP-Twente pleegden op 11 mei 1944 een geslaagde overval op de streng bewaakte en op het oog onneembare gevangenis. Doel was de bevrijding van de verzetsman en grondlegger van de LO, Frits Slomp, en de Twentse verzetsman Kruithof. De Twentse verzetsmensen Johannes ter Horst en Geert Schoonman, verkleed als Nederlandse politieagenten, meldden zich met een pseudo-arrestant bij de ingang van de gevangenis. De portier opende de poort en keek in de lopen van drie pistolen. De bevrijde verzetsmensen bleven ondergedoken tot het einde van de oorlog.

Het Koepelcomplex werd vorig jaar gekocht door Ter Steege Gebiedsontwikkeling en Explorius Vastgoedontwikkeling, onderdeel van Nijhuis Bouw in Rijssen. De gebouwen rondom De Koepel worden gesloopt en daar komen woningen. Over wat er met De Koepel zelf gaat gebeuren is nog geen besluit genomen; gedacht wordt aan iets op het gebied van kunst en cultuur, maar ook overnachtingen behoren tot de mogelijkheden. Takkenkamp: "Samen met een klankbordgroep uit de buurt is een plan voor dit Rijksmonument ontwikkeld. Binnen nu en twee weken gaan we de definitieve keuze maken. Op 12 maart kan ik waarschijnlijk vertellen wat de invulling wordt."

"Het mooie van dit werk is dat het heel divers is. Elke locatie heeft haar eigen uitdaging. Je bent altijd bezig om creatief te zijn, te bedenken wat er juist op die plek mooi en passend en goed zou zijn. Het leukste daarbij is dat je na dat hele traject er langs kunt rijden en het verwezenlijkt zien. Ik rijd graag langs die bouwlocaties, zoals onder andere het Indiëterrein in Almelo, Het is mooi om zoiets tot wasdom te zien komen."