NIJVERDAL Wandelen met water, zes liter, in een rugzak

Wandelen voor Water – 20 maart 2019

NIJVERDAL - Daar gaan ze, de ruim zeventig leerlingen van de basisscholen De Marliaantjes, De Meander en De Wingerd uit Nijverdal en Marle. Aangemoedigd door de op volle geluidsterkte draaiende sirene van de brandweer, met ieder een blauwe rugzak met vier anderhalve literflessen met water op de rug. Een rij leerlingen met herkenbare, blauwe rugzak, vol enthousiasme op pad.

Vanaf negen uur donderdagmorgen verzamelen zich op het terrein van de brandweerkazerne aan de Kerkstraat in Nijverdal de leerlingen. De rugzakken met de gevulde flessen water staan al klaar. Ze hebben er zin in. Nauwelijks bij het vak van hun school aangekomen knopen ze de (zware) zakken al op hun rug.

Tjitze Tuinstra van de werkgroep Wanelen voor Water van Rotaryclub Rijssen Regge Regio heet hen welkom op de werf in het lenteachtige Nijverdal en zet het waterwandellied in: ‘We wandelen voor water, ja daar doen we graag aan mee, want zo’n actie om te helpen vinden wij een goed idee!’ En heel veel laalaaalaaaa… Burgemeester Anneke Raven spreekt de wandelaars moed in en geeft ze in pluim: “Ik ben blij dat jullie laten zien dat er zoveel kinderen zijn die iets over hebben voor andere kinderen. Geniet er van en hou vol!”

De brandweersirene geeft vervolgens het startsein tot de tocht en de leerlingen gaan vol goede moed op pad. De gang zit er, ondersteund door de muzikale begeleiding, behoorlijk in. Halverwege is er een pauze en krijgen de leerlingen een waterijsje uitgereikt. Geweldig is de ontvangst bij de scholen, waar andere leerlingen de wandelaars een hart onder de riem steken.

Voor elf uur loopt de stoet de werf weer op. Hier geeft Gerrit van den Brink, voorzitter van mede-organisator Fairtrade Hellendoorn, uitleg over het belang van fairtrade en krijgen de leerlingen een Tony Chocolonelyreep, vervolgens nog een welverdiend pakje drinken met een versnapering. Het water wordt in de bassins gegoten. De lege flessen gaan de aanhanger in: het statiegeld is eveneens voor het goede doel.

De totale opbrengst van de sponsorwandeltocht in totaal 2.700,- euro opgehaald. Een bedrag dat met gejuich begroet wordt! Met de opbrengst van de sponsorloop worden vluchtelingen in het noordoosten van Nigeria geholpen aan schoon drinkwater. In Nigeria zijn door terreurorganisatie Boko Haram miljoenen mensen op de vlucht geslagen; ze leven in vluchtelingenkampen en hebben een tekort aan alles. Ook aan schoon drinkwater. Stichting ZOA is in dit gebied actief. Met de opbrengst van de actie zullen honderden gezinnen geholpen worden aan schoon drinkwater, latrines en hygiënetraining.

De wandeltocht in Nijverdal werd georganiseerd door de Stichting Fairtrade Gemeente Hellendoorn en Rotary Rijssen Regge Regio.