130924 Verslag Leiden

CJC’s District 1600, Regio’s IV en VII

Locatie: Gezondheidscentrum Leiden, Oosterkerkstraat 1

Datum: dinsdag 24 september 2013

Aanwezig: Arjan Bakker (R. C. Noordwijk e. O.) Abel Boels (R. C. Leiden-Oost), Annechien Snuif (R. C. Hillegom-Lisse), Else Tijssen (R.C. Zoeterwoude e. O.), Selma Kleer (RC Roelofarendsveen-Alkemade), , Arthur Karl (RC Sassenheim en Regio Jeugd Commissaris), Pieter Gaillard(RC Leiden), Harm van de Oever (R. C. Oegstgeest-Rijngeest), Frans Plevier (verslag) en Martine Engel (beiden R. C. Sassenheim)

Afwezig met bericht): Angelique van Haeften (RC Noordwijk D+B), Harriette Verwey (Districtsvoorzitter NGA D1600, RC Leiden AM) Martin Weijers (RC Voorhout), Ellen van Gulik (R. C. Lisse-Bollenstreek),

Afwezig zonder bericht: Aart Haitjema (Leiden AM), Rob van Nieuwendijk (R. C. Leiderdorp), Sako Zeverijn (R. C. Oegstgeest e. o.), Aad Kraaij (R. C. Katwijk-Noordwijk),

Opening.

Om 20.00 uur opent voorzitter Arthur Karl de bijeenkomst.

Het verslag van 28 mei jl. wordt onder dankzegging aan Peter van Biezen aangenomen.

Opening remarks van de voorzitter:

·

Allen welkom – in Leiden in het gezondheidscentrum bij Dr. Abel Boels – Dank voor het ter beschikking stellen van deze locatie.

·

De voorzitter attendeert wederom op de website van RC Sassenheim waarop belangrijke informatie over jet jeugdwerk te vinden is. Ook worden hier de verslagen van deze vergadering gearchiveerd. (Ga naar www.rotary.nl/sassenheim en klik dan op Jeugdwerk NGA).

·

Met enige teleurstelling hebben de DJC Harriette Verwey en de RJC Arthur Karl kennis genomen van het besluit van de gouverneur D1600 om geen functionarissen van het jeugdwerk op de aanstaande RBC’s toe te laten. Op verzoek van Harriette hebben wij een overzicht van de activiteiten van de laatste 5 jaar gemaakt. Deze is aan de aanwezigen uitgedeeld. In het kader van de Roll Call zal deze worden besproken. Binnenkort zal het overzicht aan alle voorzitters van de clubs uit onze regio’s worden gestuurd met het verzoek deze ijdens des RBC’s te bespreken. (Met een kopie aan de CJC’s).

·

Rotaract: De CJC’s streven ernaar om de Rotaract club Leiden zoveel mogelijk te ondersteunen: Bij het werven van nieuwe leden, sponseren van activiteiten e.a. Gaarne informatie over recente ontwikkelingen. Verzoek aan Pieter Gaillard om een vertegenwoordiger van Rotaract voor de volgende vergadering uit te nodigen.

Roll Call:

RC Leiden-Oost: Abel Boels informeert de aanwezigen over ‘zijn’ gezondheidscentrum. Hier werken sinds 31 december jl. 5 huisartsen in 3 praktijken. In dit voormalige arbeidsbureau is ook een apotheek, een fysiotherapeut en een consultant voor jeugd en gezin gehuisvest. Men zorgt voor 7500 zielen. Meer zielen zijn welkom.

De ontvangst van het jaar kind Amanda uit Brazilië was een succes. Nu moet de club wat uitrusten...De club heeft ook dit jaar weer deelgenomen aan de UNICEF loop die wellicht volgend jaar stopt. De Koningspelen worden mogelijk herhaald: kinderen in beweging, mogelijk met andere Leidse Clubs. Abel doet actief mee aan de zgn. weekendklas.

RC Leiden: Pieter Gaillard heeft veel informatie over Rotaract, hij onderhoudt de contacten met hen. Rotaract neemt deel aan UNICEF loop, organiseert het G-toernooi en verdeelt kerstpakketten. De uitvoering van het Family to Family programma was succesvol.

RC Hillegom-Lisse: Annechien Snuif doet verslag van hun geslaagd lokaal jeugdproject. Project betrokkenheid, stille armoede en schuld sanering. Preventief de meest doeltreffende methode en is grijpbaar. Playback is een theatergroep die een toneelstuk opvoeren. Ze hebben contact opgenomen met Fioretti College in Lisse en die hebben het opgepakt. Er is een koppeling gemaakt tussen de voorstelling en het lesprogramma. In april zijn de voorstellingen geweest, was erg leuk. Het toneelstuk is interactief. Overdag zijn er voorstellingen voor de kinderen en s ’avonds voor de ouders. 3 voorstellingen per dag 2 dagen lang. De kosten bedroegen € 2400,- en is betaald gedeeltelijk door de Gemeente, Rabobank en Rotary.

RC Roelofarendsveen-Alkemade: : Selma Kleer vertelt met veel enthousiasme over de onlangs gehouden “wensboom” activiteit. Deze is ongeveer 2 meter hoog. Kinderen mogen in de boom een wens ophangen die de Rotary gaat vervullen. Nieuw lid van de NGA: Edwin van der Willik.

RC Noordwijk e. O: Arjan Bakker: Doen mee aan het Vlielandkamp en RYLA, ook aan Job-Rotary. Het nieuwe project ter sponsoring van het Xenia Hospice in Leiden ‘een hospice speciaal voor jongeren’ is voorlopig uitgesteld.

RC Zoeterwoude e. O.: Else Tijssen informeert de aanwezigen over het succesvolle Zoeterwoudse Dictee dat jaarlijks wordt georganiseerd.

RC Sassenheim: Martine Engel geeft 2 presentaties:

1.

Rotary Jeugdprogramma’s

2.

Dutch Orientation Course (DOC) die door R. C. Sassenheim in augustus 2014 zal worden georganiseerd. Haar oproep om medewerking door clubs uit de regio werd spontaan positief beantwoord. Zij zal zo spoedig concrete informatie zoals datum, aantallen etc. verstrekken.

Volgende vergadering is op dinsdag in Leiden, Haagweg 33 (Het domicilie van onze CJC RC Oegstgeest-Rijngeest, Harm van de Oever).