Rotary Vlieland kamp 2017

Kinderen die door gezinssituatie niet op vakantie kunnen

Rotary Vlieland kamp 2017

Elk jaar organiseert Rotary Nederland het zogenaamde Vlieland kamp. Dit kamp is bedoeld voor kinderen in de leeftijd van 8 tot 10 jaar. Kinderen die door hun gezinssituatie niet op vakantie kunnen, krijgen zo de mogelijkheid er 10 dagen tussenuit te trekken. De reacties van de kinderen is zonder meer altijd heel positief en daarom organiseert Rotary deze zomerkampen elk jaar opnieuw al sinds 1972. De club uit Sassenheim bemiddelt voor de kinderen hier uit de buurt.

Hoe ziet zo’n vakantie eruit?
Het kind wordt thuis opgehaald en samen met een aantal andere kinderen met de auto naar Harlingen gebracht door leden van de club Sassenheim en/of Voorhout. Daar komen alle kinderen samen. Dan gaat de reis naar Vlieland beginnen. Alleen de boottocht van Harlingen naar Vlieland is al een belevenis, met alle meeuwen die om de boot vliegen. Misschien zien ze zeehonden op een drooggevallen zandbank, waar de boot vlak langs vaart! Aankomst op het bijna autovrije Vlieland is midden in het dorp. Een compleet andere wereld en dat zo dicht bij huis!

Het Rotary Vlielandkamp staat bol van de activiteiten zoals varen op zee met een speedboot, zwemmen in het zwembad, een sportdag, midgetgolf, krabben zoeken, een kinderdisco, een eigen circusuitvoering en een barbecue. En verder veel met elkaar spelen in het bos of op het strand, zodra het weer dat toelaat. Maar ook als het regent kunnen er binnenshuis allerlei leuke programmaonderdelen worden ingelast. Het is een kamp zonder internet en computerspelletjes. Samen activiteiten ondernemen en aandacht hebben voor elkaar staan voorop!

Waar zijn de kinderen en hoe wordt het kamp geleid?
De twee kampperioden vallen in het tijdvak eind juli tot half augustus. De kinderen logeren in vakantiehuis De Vliehorst. Ze worden ingedeeld in groepjes van ongeveer 10 kinderen. Elk groepje staat onder leiding van een ‘meester’ en een ‘juf’. Daarnaast zijn er een ‘hoofdmeester’ en een ‘hoofdjuf’ die het programma samenstellen en kunnen bijspringen als dat nodig is. De in totaal 24 ‘juffen’ en ‘meesters’ zijn leden van verschillende disputen van de studentenvereniging L.A.N.X. te Amsterdam. De Rotary leden zijn eindverantwoordelijk en verblijven gedurende de kampperiode op het eiland voor de algehele leiding en coördinatie.

Kosten en zo?
Maaltijden eten en drinken, alles wordt verzorgd door Rotary. Er zijn voor de kinderen geen kosten aan deelname verbonden.

Aan het eind van de week gaan de kinderen weer met de boot terug naar Harlingen Er is een afscheid en soms wordt daar zowel door de leiding als door de kinderen een traantje weggepinkt. De chauffeurs staan klaar om de kinderen weer thuis te brengen.

Nadere informatie en opgeven kan bij Regine Siedenburg,

Rotaryclub Sassenheim mailadres  reginesiedenburg1@gmail.com